Bahnhof lanserar 10 000 Mbit/s till privatpersoner för 298 kr/mån

Bahnhof är den första stora svenska operatören som lanserar en ny typ av extremt snabb bredbandstjänst till privatpersoner och företag. Tjänsten 10 000 Mbit/s är, till att börja med, tillgänglig för villaägare och bostadsrättsföreningar, och prissatt till 298 kronor i månaden.

Hastigheten är tio gånger snabbare än de snabbaste alternativ som hittills varit tillgängliga på marknaden. Bahnhofs tjänst är dessutom hundra gånger snabbare än det statliga bredbandsmålet för år 2020 på 100 Mbit/s.

– Nu sopar vi banan med konkurrenterna! Det är såklart fantastiskt roligt att rulla ut en internettjänst som är tio gånger snabbare än vad som tidigare funnits på marknaden – och dessutom till ett pris på 298 kronor i månaden. Det vi kommer med bygger på ny teknik som vi tror kommer att revolutionera marknaden, säger Jon Karlung, vd Bahnhof.

Bakom satsningen finns Bahnhofs nya fibernät, Northern Light®, som driftsattes under 2017. Ny optik och utrustning möjliggör helt nya hastigheter. Bahnhof har uppgraderat hela nätet och kan därför rulla ut den nya internettjänsten i bred skala. För företagsmarknaden finns – förutom 10 000 Mbit/s – även den högre hastigheten 100 000 Mbit/s tillgänglig som tillval.

– Man kan med fog kalla allt det här ett slags revolution på bredbandsmarknaden. Vi har drivit egna innovationer och satt ut egen teknisk utrustning på nya sätt i nätet. Det är vårt framgångsrecept. Vårt enda problem just nu är att Bredbandskollen ännu inte har stöd för mätningar med så här höga hastigheter, säger Jon Karlung.

Presskontakt: Jon Karlung, 076-111 01 60

Beställ eller läs mer här

Villor 10 000 Mbit/s 298 kr/månad
Bostadsrättsföreningar 10 000 Mbit/s 298 kr/månad
Företag från 10 000 Mbit/s till 100 000 Mbit/s

OBS! Erbjudandet för villor gäller för direkta villafiberanslutningar och inte fiberanslutningar via stadsnät.

Fakta om Bahnhofs nät

Northern Light® – bredbandens Autobahn