Adresser & telefon

Link

Bahnhof AB
Orgnr: 556519-9493

Telefon:
010-510 00 00

Postadress:
Bahnhof AB
BOX 7702
103 95 Stockholm

Fakturaadress:
Bahnhof AB
Fack 274
Box 226
751 04 Uppsala

Bankgiro: 5611-7526

Lokala kontor

Link

Postadress:
Bahnhof AB
Box 7702
103 95 Stockholm

Säljkontor
Stockholm
Huvudkontor Tunnelgatan 2
111 37 Stockholm

Renstiernas gata 37
116 31 Stockholm

Borlänge
Parkgatan 6
784 32 Borlänge
Direkt nr: 010- 510 30 10

Göteborg
Skeppsbron 5-6
411 21 Göteborg
Direkt nr: 031-30 37 200

Malmö
Malmborgsgatan 4
211 38 Malmö
Direkt nr: 040-606 50 00

Frågor/Ekonomi

Link

Hur ändrar jag fakturaadress?

Ändring av fakturaadress kan göras antingen via ”mina sidor” eller genom att skicka ett e-post till vår faktureringsavdelning

Jag har inte erhållit min faktura?

Gå in på er kundsida som ni finner under knappen "Logga in" uppe i högra hörnet på www.bahnhof.se, där finner ni er senaste faktura. Vill ni ha en ny faktura skickad eller mailad till er vänligen kontakta vår faktureringsavdelning så hjälper vi er.

Jag får ingen e-postfaktura men däremot en e-post påminnelse om att fakturan är obetald.

Detta beror oftast på er e-post leverantörs virus- och spamskydd eller ert eget antivirusprogram. När fakturan skickas innehåller den en bifogad fil som gör den känsligare för olika virus- och spamskydd. Men när en påminnelse skickas, då är det endast ett vanligt mail utan bifogad fil och det påverkas mindre vilket oftast är orsaken till att man får påminnelsen men inte faktura till e-postadressen. Tyvärr kan vi inte påverka detta, men vi rekommenderar er att se över ert antivirusskydd samt kontrollera med er e-post leverantör om de kan göra några inställningar som kan förhindra det.

Vilka är era IBAN/SWIFT nummer?

IBAN: SE0880000811410634536460
SWIFT: SWEDSESS

Vilket datum dras pengarna från kontot om jag har autogiro?

Fakturan dras alltid på förfallodatum, är förfallodatum en helgdag då dras det på nästkommande vardag.

Varför måste jag ange OCR-nummer?

OCR numret är specifikt för varje faktura och måste alltid anges. Det för att er betalning skall styras mot er faktura. Anges inte OCR-numret medför det problem vid bokningen av betalningen vilket kan leda till att er faktura anses obetald.

Vilka är era IBAN/SWIFT nummer?

IBAN: SE0880000811410634536460
SWIFT: SWEDSESS

Vilket datum dras pengarna från kontot om jag har autogiro?

Fakturan dras alltid på förfallodatum, är förfallodatum en helgdag då dras det på nästkommande vardag.

Frågor/Bredband

Link

Får ej ut rätt hastighet på anslutningen

Börja med att kontrollera er utrustning, testa utan brandvägg/router/switch samt övrig kringutrustning. Får ni ändå inte ut rätt hastighet följ guiden nedan och skicka in resultatet till oss så kontrollerar vi det.
Guide för TP-test

Problem med paketförluster på förbindelsen

Börja med att kontrollera er utrustning, testa utan brandvägg/router/switch samt övrig kringutrustning. Får ni ändå inte ut rätt hastighet följ guiden nedan och skicka in resultatet till oss så kontrollerar vi det.
Guide för Pingpotter

Vem kontaktar jag angående Reverse DNS?

Kontakta vår support så hjälper vi er med det.

Vilka är adresserna till Bahnhofs DNS-servrar?

Adresserna till våra DNS-servrar är 213.80.98.2 och 213.80.101.3

 

Kan vårt företag beställa fler ipv4 adresser eller ipv6?

För att Bahnhof skall kontrollera extra IP-adresser för er tjänst behöver vi en förfrågan från er via e-post. Efter denna kontroll rapporteras svar på er förfrågan via e-post. Om det är möjligt för er att beställa fler IP-adresser utgår en administrativ kostnad á 950,- exkl. moms. Avgiften registreras på er faktura.

 

Frågor/Domän

Link

Vem kontaktar jag för frågor gällande domänhantering/RIPE?

Om ni har frågor om domänhantering/RIPE kontaktar ni vår Registry avdelning på e-postadressen: registry@bahnhof.se.

Hur lägger jag in en pekare för min domän?

Pekare kan läggas in via "Mina sidor" eller så kontaktar ni vår support så hjälper vi er med det.

Jag behöver ha autentiseringskod/EPP-kod för min domän

Skicka en förfrågan till vår Registry avdelning (e-post: registry@bahnhof.se) så hjälper vi er med det.

Frågor/E-post

Link

Hur ställer jag in min mobil för e-post?

Ni ställer in den med de användaruppgifter som ni har för ert e-post konto, utgående mailserver skall dock vara den som er mobiloperatör tillhandahåller eller om ni ansluter trådlöst via WIFI; den utgående mailserver som den internetoperatören tillhandahåller.

Guide för inställning av e-post för androidtelefoner
Guide för inställning av e-post för iphone

Har ni någon mailserver som fungerar på andra nät förutom ert?

I dagsläget har vi tyvärr ingen mailserver som fungerar på andra nät än vårt.

Vilka är adresserna till Bahnhofs mailservrar?

Inkommande mailserver: mail2.bahnhof.se
Utgående mailserver: mail2.bahnhof.se

Jag har ingen e-post, hur skapar jag en?

Logga in på våra kundsidor som finns påhttps://www.bahnhof.se/kund där kan ni skapa e-postadresser.

Jag har glömt mina användaruppgifter till e-post, hur gör jag?

På den kundspecifika informationen som ni fick när ni blev kund finns dessa uppgifter. Om ni inte har tillgång till det kan ni via våra kundsidor på https://www.bahnhof.se/kund skapa nya lösenord för e-posten.

Finns det några storleksbegränsningar per mail?

Ja, det finns en storleksbegränsning på 20 MB/mail om man skickar via vår utgående mailserver mail2.bahnhof.net. Använder man sig utav webbmailen ligger begränsningen på 10 MB/mail.

Frågor/Integrity VPN

Link

Nedan hittar du installationsguider för hur man installerar Integrity VPN (OpenVPN samt PPTP). Vid problem eller frågor kontakta vår kundservice.

Information om användarnamn och lösenord hittar du på din kundspecifikation.

Installationsguide PPTP

Guide för Windows XP

1. Tryck på "Start" och välj "Kontrollpanelen".

2. Tryck på ”Nätverks- och Internet-inställningar”.

3. Tryck på ”Skapa en anslutning till nätverket på din arbetsplats.

4. Välj ”Anslutning till ett Virtuellt Privat Nätverk och tryck på ”Nästa”.

5. Fyll i fältet som på bilden och tryck på ”Nästa”.

6. Fyll i fältet som på bilden och tryck på ”Nästa”.

7. Välj ”Alla användare” om du vill att alla konton på datorn ska kunna ansluta till Integrity VPN, annars så lämnar du valet som det är och tryck ”Nästa”.

8. Kryssa ”Lägg till en genväg till den här anslutningen på skrivbordet” och tryck på ”Slutför”.

9. Dubbelklicka på ”Integrity VPN” som nu finns på skrivbordet.

10. Ange användarnamn och lösenord och klicka sedan på ”Anslut”. Nu är du ansluten till Integrity VPN och kan surfa anonymt.

Guide för Windows Vista/7

1. Tryck på "Start" och välj "Kontrollpanelen".

2. Klicka på ”Visa nätverksstatus och -åtgärder” alternativt ”Nätverks- och delningscenter”.

3. Klicka på "Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk".

4. Välj "Anslut till en arbetsplats" och klicka på ”Nästa”.

5. Klicka på "Använd min Internetanslutning (VPN)".

6. Skriv in informationen som finns på bilden nedan.

7.  Fyll i ditt användarnamn och lösenord. Lämna fältet "Domän (valfritt)" tomt. Klicka sedan på "Anslut". Nu är du ansluten till Bahnhof VPN och kan surfa anonymt.

Guide för Windows 8

1. Peka med muspekaren uppe i högra hörnet på skrivbordet.

2.  Klicka på "Inställningar".

3. Klicka sedan på "Kontrollpanelen".

4. Under "Nätverk och Internet", klicka på "Visa nätverksstatus och -åtgärder"

5. Klicka på "Skapa en ny anslutning eller ett nytt nätverk".

6. Välj "Anslut till en arbetsplats" och klicka på "Nästa".

7. Klicka på "Använd min Internetanslutning (VPN)".

8. Skriv in informationen som finns på bilden nedan och klicka på "Skapa".

9. Klicka med vänster musknapp på "VPN-anslutning".

10. Klicka på knappen "Anslut".

11. Fyll i ditt användarnamn och lösenord. Lämna fältet "Domän (valfritt)" tomt.

Guide för Mac OS X

1. Öppna ”Systeminställningar” och klicka på "Nätverk".

2. Klicka på + tecknet i det nedre vänstra hörnet.

3. I gränssnittet väljer du "VPN", i VPN-typ fältet välj "PPTP" och i fältet tjänstens namn skriver du in "Bahnhof VPN". Tryck sedan på knappen "Skapa".

4.  I fältet Serveradress ange "vpn.integrity.st" och i fältet "Användarnamn" fyller du i ditt användarnamn. Se till att Kryptering är inställd på "Automatiskt (128 eller 40 bitar)". Tryck sedan på "Autentiseringsinställningar".

5. Ange ditt lösenord och tryck på "OK".

6. Kontrollera att "Visa VPN-status i menyraden" är ikryssad och tryck på "Avancerat".

7. Klicka i "Skicka all trafik över VPN-anslutning", tryck sedan på OK.

8. För att avsluta gränssnittet och starta din VPN-anslutning trycker du på "Utför". Du är nu uppkopplad mot Bahnhof och kan börja surfa anonymt!

Guide för Ubuntu

1. Gå till ”Nätverksikonen” och välj "VPN-anslutning” > ”Konfigurera VPN”

2. Välj ”Add” i pop-up rutan

3. Välj ”Point-to-Point Tunneling Protocol (PPTP)”

4. Välj fliken ”VPN” och fyll i användarnamn och lösenord. Gateway ska vara: vpn.integrity.st

5. Välj ”Avancerad” och dubbelkolla att dina inställningar matchar de som finns på bilden nedan. Välj ”OK” och sedan ”Spara”

6. Gå till ”Nätverksikonen” igen och välj ”VPN-anslutning” > ”Integrity”. Nu är du ansluten till Integrity PPTP och kan surfa anonymt

 

Guide för iPhone/iPad

1. Öppna "Inställningar" app.

2. Välj "Allmänt".

3. Välj "VPN".

5. Välj "Lägg till VPN-konfiguration...".

6. Välj "PPTP" i toppen och ange de inställningar som visas på bilden nedan. Välj därefter "Spara".
Beskrivning: Bahnhof
Server: vpn.integrity.st

7. Dra "VPN" knappen till höger så att det står "ON". Ditt VPN Bahnhof är nu anslutet och du kan surfa anonymt!

Guide för Android

1. Välj "Program" 

2. Välj "Inställningar" 

3. Välj "Trådlöst och nätverk" 

4. Välj "VPN-inställningar" 

5. Välj "Lägg till VPN" 

6. Välj "Lägg till PPTP VPN" 

7. Ange konfigurationen som visas på bilden nedan och spara

8. Välj den nya anslutningen som visas

9. Skriv in ditt användarnamn och lösenord och välj "Anslut"

10. Du är nu ansluten till Integrity och kan surfa anonymt


Installationsguide OpenVPN

Guide för Windows XP

1. Ladda ner OpenVPN nedan och spara den på din dator. Högerklicka på installationsfilen och välj ”Kör som administratör”.

Klicka här för att ladda ner OpenVPN

2. Välj "Next".

3. Välj "I Agree" som betyder att du accepterar installationvillkoren.

4. Se till att alla kryssrutor är ikryssade och välj sedan "Next".

5. Välj "Install".

6. När installationen frågar dig om du vill installera TAP-Windows V9 Nätverkskort klicka då på "Installera".

7. Välj "Next".

8.  Välj "Finish".

9. Bläddra till mappen där OpenVPN installerades - som standard är detta ”C:\Program Files (x86)\OpenVPN” - och sedan till mappen "Config". Ladda ner konfigurationsfilerna här. Kopiera filerna i mappen ”bahnhof-openvpn” till ”Config”-mappen som du öppnade tidigare. Om du använder mer än en OpenVPN-anslutning bör du sätta ca.crt i en mapp som heter "nycklar" för att göra det mer bekvämt för dig.

10. Starta OpenVPN genom att dubbelklicka på ”OpenVPN GUI”. Om detta görs på rätt sätt kommer du att se en ny ikon i aktivitetsfältet.

11. Högerklicka på ikonen och välj "Connect".

12. Skriv in ditt användarnamn, lösenord och klicka på "OK".

13. Om du har angett rätt inloggningsuppgifter kommer du att se ikonen bli grön och en popup som säger "client är nu ansluten". Det innebär att du nu surfar anonymt!

Guide för windows Vista/7

1. Ladda ner OpenVPN nedan och spara den på din dator. Högerklicka på installationsfilen och välj ”Kör som administratör”.

Klicka här för att ladda ner OpenVPN

2. Välj "Next".

3. Välj "I Agree" som betyder att du accepterar installationvillkoren.

4. Se till att alla kryssrutor är ikryssade och välj sedan "Next".

5. Välj "Install".

6. När installationen frågar dig om du vill installera TAP-Windows V9 Nätverkskort klicka då på "Installera".

7. Välj "Next".

8. Välj "Finish".

9. Bläddra till mappen där OpenVPN installerades - som standard är detta ”C:\Program Files (x86)\OpenVPN” - och sedan till mappen "Config". Ladda ner konfigurationsfilerna här. Kopiera filerna i mappen ”bahnhof-openvpn” till ”Config”-mappen som du öppnade tidigare. Om du använder mer än en OpenVPN-anslutning bör du sätta ca.crt i en mapp som heter "nycklar" för att göra det mer bekvämt för dig.

10. >Starta OpenVPN genom att högerklicka på "OpenVPN GUI" och välj "Kör som administratör". Om detta görs på rätt sätt kommer du att se en ny ikon i aktivitetsfältet.

11. Högerklicka på ikonen och välj "Connect".

12. Skriv in ditt användarnamn, lösenord och klicka på "OK".

13. Om du har angett rätt inloggningsuppgifter kommer du att se ikonen bli grön och en popup som säger "client är nu ansluten". Det innebär att du nu surfar anonymt!

Guide för Windows 8

1. Ladda ner OpenVPN nedan och spara den på din dator. Högerklicka på installationsfilen och välj ”Kör som administratör”.

Klicka här för att ladda ner OpenVPN

2. Välj "Next".

3. Välj "I Agree" som betyder att du accepterar installationvillkoren.

4. Se till att alla kryssrutor är ikryssade och välj sedan "Next".

5. Välj "Install".

6. När installationen frågar dig om du vill installera TAP-Windows V9 Nätverkskort klicka då på "Installera".

7. Välj "Next".

8.  Välj "Finish".

9. Bläddra till mappen där OpenVPN installerades - som standard är detta ”C:\Program Files (x86)\OpenVPN” - och sedan till mappen "Config". Ladda ner konfigurationsfilerna här. Kopiera filerna i mappen ”bahnhof-openvpn” till ”Config”-mappen som du öppnade tidigare. Om du använder mer än en OpenVPN-anslutning bör du sätta ca.crt i en mapp som heter "nycklar" för att göra det mer bekvämt för dig.

10. Starta OpenVPN genom att högerklicka på "OpenVPN GUI" och välj "Kör som administratör". Om detta görs på rätt sätt kommer du att se en ny ikon i aktivitetsfältet.

11. Högerklicka på ikonen och välj "Connect".

12. Skriv in ditt användarnamn, lösenord och klicka på "OK".

13. Om du har angett rätt inloggningsuppgifter kommer du att se ikonen bli grön och en popup som säger "client är nu ansluten". Det innebär att du nu surfar anonymt!

Guide för Mac OS X

1. Ladda ner Tunnelblick här. Spara den på din dator och kör installationsfilen.

2. Dubbelklicka på Tunnelblick-ikonen som visas. Fyll sedan i dina användaruppgifter/lösenord för att godkänna installationen.

3. Tryck på "Kör".

4. Tryck på "Jag har konfigurationsfiler".

5. Klicka på "Tunnelblick VPN anslutning(ar)".

6. Ladda ner konfigurationsfilerna genom att klicka här.

7. Tryck på OK.

Du ska nu se Tunnelblick iconen i aktivitetsfältet.

8. Fyll i dina inloggningsuppgifter och tryck på ”OK”. Du är nu uppkopplad mot Bahnhof och kan börja surfa anonymt!

Guide för iPhone/iPad (iOS6/iOS7) 

1. Öppna ”App Store” på din iOS enhet och ladda ner OpenVPN Connect från OpenVPN Technoligies.

2. Klicka här för att ladda ner konfigurationsfilen till din dator. Öppna sedan zipfilen genom att dubbelklicka på den.

3. Anslut din iOS enhet till din dator och öppna iTunes. Navigera till fliken iPhone/iPad



4.
 Klicka på ”Appar”


5.
 Bläddra nedåt i listan över program och klicka på OpenVPN-knappen. Klicka på "Lägg till"-knappen till höger för att läsa in konfigurationsfilerna.

 
6. Markera alla konfigurationsfiler du laddade ner i ”steg 2”

 
7. Importera varje server konfigurering genom att klicka på plussymbolen 


8.
 Välj en VPN-server för att ansluta till och ange ditt VPN-användarnamn och lösenord. Ditt användarnamn börjar med "xw". Klicka på ”spara” om du vill spara ditt användarnamn och lösenord. Dra slidern under ”Disconnected” till höger för att aktivera VPN-anslutningen.


9.
 När du är ansluten kommer du att se den nya statusen "Ansluten" och även en statusfältikon VPN. Du kan klicka på "+"-symbolen för att se mer information om din anslutning.

 
10. Om du vill verifiera ytterligare en gång att din VPN-anslutning är aktiv, surfa in på integrity.st.

 

Frågor/Telefoni

Link

Kreditspärr fast telefoni

Kreditspärr innebär att om du når upp till en viss summa spärras ditt telefonabonnemang. Du kan självklart fortfarande använda ditt telefonabonnemang för att ringa nödsamtal till SOS 112, gratissamtal och ta emot samtal. Debitering av betalsamtal och utlandssamtal kan i en viss mån vara fördröjd vilket innebär att du kan överskrida beloppsgränsen innan spärren slår till.

Ett e-post meddelande skickas ut till dig (den e-post du angivit till oss) när 80 % av din kreditgräns är uppnådd. När 100 % av kreditgränsen är uppnådd skickas det ut ytterligare ett e-post meddelande till dig som talar om att ditt abonnemang är spärrat. För att höja kreditgränsen och öppna upp ditt telefoniabonnemang kontaktar du kundservice på 08- 555 771 00.

Kreditspärren är som standard aktiv och Bahnhofs förvalda beloppsgräns ligger på 3 500 kr exkl. moms per månad. Beloppsgränsen gäller för samtal samt löpande och fasta kostnader per abonnemang. För att ändra belopp på kreditspärren kontaktar du Bahnhofs kundservice på 08-555 771 00.

Lösenordsskydda din telefonibox

För att förhindra att någon ska kunna kapa din telefonibox är det mycket viktigt att du lösenordsskyddar den. Skydda din telefonibox genom att sätta ett bra lösenord med minst 8 tecken som består av bokstäver, siffror och andra tecken. Byt lösenordet regelbundet.

Genom att lösenordsskydda din telefonibox gör du så att det blir svårare för någon obehörig att kapa boxen och t.ex. ringa från boxen. Det är mycket viktigt att telefonidosan inte sätts som publik samt att du ändrar webbinloggning till webbsidorna. Om du inte köper telefonidosa (ATA box) från Bahnhof eller använder Ping NPA201 rekommenderar vi att du använder en certifierad telefonidosa (ATA box) som exempelvis Linksys PAP2T och Linksys SPA2102. Om du använder dig utav en annan internetleverantör än Bahnhof som sätter publik IP-adress är det extra viktigt att du ändrar webbinloggning till webbsidorna.

Frågor/Bahnhof Internet Security

Link

Vilka systemkrav ställs på min dator?

Datorn måste uppfylla följande krav för att ni ska kunna installera och köra Bahnhof Internet Security:

Microsoft® Windows® Vista
Microsoft Vista (32-bitars och 64-bitars): Starter, Home Basic, Home Premium, Ultimate, Enterprise och Business
Processor: Intel Pentium III 600 MHz eller snabbare
Minneskrav: 512 MB
Diskutrymme: Max. 600 MB under installation
Webbläsare: Internet Explorer 5.0 eller senare
* Systemet måste uppfylla de minimikrav för Windows Vista som anges av Microsoft

Microsoft® Windows® XP/7 Windows XP:
Home Edition, Professional Edition och Media Center Edition Windows 7
Processor: Intel Pentium III 600 MHz eller snabbare
Minneskrav: 256 MB Diskutrymme: Max. 600 MB under installation
Webbläsare: Internet Explorer 5.0 eller senare
Internet-anslutning: En Internet-anslutning krävs för att bekräfta ditt abonnemang och för att få tillgång till uppdateringar

Kan jag använda Bahnhof Internet Security med Windows 7?

Ja, senaste versionen har stöd för Windows Vista (64-bitars, 32-bitars) Windows XP Home, Windows XP Pro, Windows XP Media Center, Windows 7

Hur uppgraderar jag ifrån en äldre version till en nyare version?

Om din nuvarande version är relativt ny, kommer du bli ombedd att ladda hem en senare version. Om du inte får denna fråga kan du ladda ner installationsfilen själv och installera programmet utan att avinstallera den gamla versionen. Du behöver då ej ange nyckeln på nytt.

Var hittar jag manualen?

Öppna Bahnhof Internet Security, tryck sedan på knappen hjälp och då kommer manualen att visas.

Kan jag använda Bahnhof Internet Security tillsammans med andra säkerhetsprogram?

Om ni redan har ett Antivirus-program eller en annan brandvägg i datorn måste dessa avinstalleras först. Programmen kan krocka med varandra och göra datorn väldigt långsam eller opålitlig.

Kan jag använda licensen på flera datorer?

Programmet finns i 2 olika paket, en med en licens och ett annat paket med licens för 3 datorer. Om ni har paketet med en licens så kan licensen endast användas på en dator åt gången. Om licensen anges på en annan dator slutar Bahnhof Internet Security att fungera på den första datorn. Ni måste då installera programmet på den datorn igen. Ni kan dock beställa flera licenser om ni vill ha programmet på flera datorer eller skaffa paketet med 3 licenser.

Min licens har kommit på villovägar! Vad gör jag?

Ni kan se er licens via kundsidorna på http://www.bahnhof.se/kund eller kontakta vår support för att byta licens. Ni får då en ny, och vi stänger din gamla.

Hur lång är uppsägningstiden?

Vi måste hinna behandla din uppsägning innan tjänsten blir fakturerad nästa gång. På din översikt kan ni se hur långt tjänsten är fakturerad, vilket är detsamma som hur länge den gäller. En månad innan det datum kommer vi att skicka nästa faktura.

Installationen misslyckades. Varför?

En Internet-anslutning krävs för att Bahnhof Internet Security ska kunna bekräfta ditt abonnemang. Försäkra dig om att ni har en fungerande Internet-anslutning och installera Bahnhof Internet Security på nytt.

Hur ofta uppdateras virus-definitionerna?

En gång i timmen kontrolleras det om det finns några uppdateringar.

Vad händer om jag är offline när en automatisk virusuppdatering går ut?

Nästa gång ni ansluter hämtar Bahnhof Internet Security den senaste virusuppdateringen automatiskt.

Hur ofta bör databasen med virusdefinitioner uppdateras?

Virusdefinitionerna uppdateras automatiskt om funktionen "Automatiska uppdateringar" är aktiverad. Om ni föredrar att uppdatera databasen manuellt, bör detta göras minst en gång i veckan.

Jag försöker söka efter uppdaterade virusdefinitioner manuellt (genom att klicka på "Kontrollera nu"), men ingenting händer?

Om ni använder ett modem eller har en ISDN-anslutning måste ni ansluta till Internet innan ni klickar på Kontrollera nu.

Jag installerar ny programvara, men Virusskyddet meddelar mig att programmet innehåller virus och låter mig inte slutföra installationen?

Om ni är säker på att programmet inte innehåller virus, kan ni göra något av följande:
• Välj en mindre restriktiv virusskyddsprofil
• Dubbelklicka på ikonen i systemfältet (längst ned till höger på skärmen) Högerklicka på Datorskydd och välj Inställningar och inaktivera realtidsgenomsökning. Glöm inte att aktivera realtidsgenomsökning igen när installationen är klar.

Datorn säger att filen är skadad när jag ska installera programmet, vad göra?

När ni laddar ner programmet från våra kundsidor så välj att spara filen först och dubbel-klicka sedan på filen för att starta installationen. Om ni istället väljer kör kan detta problem ibland uppstå.

Jag får upp en säkerhetsvarning under installation att utgivaren inte kunde verifieras (Ingen giltig digital signatur).

Detta är inget onormalt,installationsfilen är säker, fortsätt installationen genom att trycka på "Kör".

Frågor/Mobilinställningar

Link

Här hittar du inställningar för mobilsurf och MMS. För att sätta inställningarna manuellt på din telefon, navigera till följande menyer och fyll i inställningar enligt tabellen nedan:

På en iPhone-telefon:

Inställningar -> Allmänt -> Nätverk -> Mobilt datanätverk

På en Android-telefon: 

Inställningar -> Trådlöst & nätverk -> Mobila nätverk -> Åtkomstpunktnamn. Välj sedan Nytt APN via meny knappen.

På övriga telefoner:

Menyerna varierar på olika telefoner, se användarmanual till din telefon för mer hjälp. Inställningarna kan även beställas genom att skicka ett SMS med texten GPRS eller MMS till 6565 (detta gäller inte iPhone eller Android-telefoner).

Guide för APN-inställningar som PDF 
 

iPhone

Android

Övriga

GPRS:

   

APN: bahnhofab.tmhgprs

Namn: Bahnhof GPRS

Namn: Bahnhof GPRS

 

APN: bahnhofab.tmhgprs

APN: bahnhofab.tmhgprs

  Proxy: 010.254.254.254 Proxy: 010.254.254.254
 

Port: 8080

Port: 8080

 

MCC: 240

 
  MNC: 01  
  APN-typ: default, supl  

 

SURF:

   

APN: Se ditt surfpaket*

Namn: Bahnhof SURF

Namn: Bahnhof SURF
  APN: Se ditt surfpaket* APN: Se ditt surfpaket*
  Port: 8080 Port: 8080
 

MCC: 240

 
 

MNC: 01

 
  APN-typ: default,supl  

* Byt ut text mot det surfpaket du valt

5 GB:
bahnhofab.tmhlan1

10GB:
bahnhofab.tmhlan5

20GB:
bahnhofab.tmhlan6

 

MMS:

APN: bahnhofab.tmhmms

Namn: MMS

Namn: MMS

MMSC: http://mmss/

APN: bahnhofab.tmhmms

APN: bahnhofab.tmhmms

Proxy: 193.209.134.132:80

Användarnamn: mms

Proxy: 193.209.134.132

Max med. storlek: 307200

Lösenord: telia

Användarnamn: mms

 

MMSC: http://mmss/

Lösenord: telia

 

MMS-proxy: 193.209.134.132

Port: 8080

 

MMS-Port: 8080

 
 

MCC: 240

 
 

MNC: 01

 
 

APN-typ: mms

 

E-Post:

   

IMAP

SMTP


 Användarnamn:

 Server: mail2.bahnhof.se

 
 Lösenord:

 Port: 25

 

 Server: mail2.bahnhof.se

   

 Port: 143

   

  Beroende på vilket e-postprogram som du har i din mobiltelefon/surfplatta måste du även lägga till  din e-postadress och/eller användarenamn samt lösenord

Visa MMS

Link

Uppsägning

Link

Hur säger mitt företag upp tjänsten från Bahnhof?

Obs, gäller endast företag. Privatpersoner hittar information om uppsägning här.

Viktigt! Företagets uppsägning behöver undertecknas av VD/firmatecknare.

Ert företag kan skicka in uppsägningen antingen med vanlig post: Bahnhof AB, Box 7702, 103 95 Stockholm.

Eller faxa: 08 – 555 771 99.

Eller mejla uppsagningforetag@bahnhof.net med en bilaga inkl VD/firmatecknares underskrift, inscannad eller fotograferad.

Checklista för att uppsägningen ska räknas som giltig:
Företagsnamn,
Kundnummer (finns på er faktura),
Organisationsnummer,
Installationsadress,
Kontaktperson,
Underskrift av VD/firmatecknare.

Hur lång uppsägningstid har vi?

Avtalets löptid anges i Avtalet. Löptiden räknas från tjänstens leveransdag (tjänstens ikraftträdande). Leveransdagen anges i avtalet eller, i förekommande fall, i beställningsbekräftelse från Bahnhof. Har inte Avtalet sagts upp senast tre månader före utgången av avtalad period, förlängs avtalad period automatiskt med 3 månader såvida inte annat anges i särskilda villkor. Ni finner Bahnhofs särskilda villkor här.

Ordlista

Link

Vad är ADSL?

ADSL (Assymetric Digital Subscriber Line) är en teknik som gör det möjligt att leverera internet via telefonledningen. Telefonin och ADSL levereras i samma ledningar, men på olika kopparlinor, vilket möjliggör användande av internet och telefoni parallellt. Det som avgör vilken hastighet du kan nå upp till är: telefonledningarnas skick, avstånd till telefoncentralen och abonnemangstyp. (I dag har så gott som alla modem ADSL2+ och påverkar i regel inte hastigheten). Med exempelvis kortare avstånd till telefoncentralen, kan du räkna med bättre hastighet.

Med ADSL har du alltid en lägre hastighet när du skickar data och en högre när du laddar ner. Skulle du däremot ha en fiberanslutning – har du möjlighet att ta emot data och skicka i samma hastighet.

Vad är fiber/lan?

Fiber är ett optiskt system där sändaren för över information med ljuspulser av antingen lys-dioder eller laser. Mottagaren översätter signalerna till elektriska impulser som skickas till datorn. Fiberns hastighet är samma till abonnenten (nedströms) som från abonnenten (uppströms).

Vad är asymmetrisk tjänst?

Asymmetrisk tjänst är avståndsbaserad, vilket innebär att överföringshastigheten till abonnenten (nedströms) är högre än från abonnenten (uppströms).

Vad är brandvägg?

En brandvägg är en hårdvara som kontrollerar trafiken till och från din dator eller ditt nätverk. Brandväggen kan konfigureras så att den förhindrar obehöriga från att ta sig in i din dator.

Vad är datanätverk?

Ett datanätverk är två eller flera självständiga datorer som är sammankopplade.

Vad är Ethernet?

Ethernet är standard för digital överföring i LAN (Local Area Network) och MAN (Metropolian Area Network) och har alltmer övertagit huvudrollen som transmissionsteknik för data, tal och video (TV). Överföringshastighet är upp till 10 Gbit/s.

Vad är ett fastighetsnät?

Ett fastighetsnät är en koppling via koppar eller fiber från stadsnätets/nät ägarens avlämningspunkt, brukar oftast vara i fastighetens el/-telerum, i fastigheten till slutkundens önskade placering. Kopplingen förekommer oftast i RJ45/Cat6 eller singelmodfiber.

Vad är Gbit/s?

Gigabit per sekund. Måttenhet vid dataöverföring på
1 000 000 000 bit per sekund.

Vad är IP-adress?

IP-adress är en unik adress som tilldelas alla datorer på Internet. Varje dator som är ansluten till internet måste ha en unik adress. En publik IP-adress innebär att adressen är adresserbar för alla datorer på Internet. En privat IP-adress används på lokala nätverk bakom bredbandsrouter eller brandvägg. IP-adressen består av ett nummer med fyra siffergrupper, åtskilda av punkter. Det är internets motsvarighet till telefonnumren.

Vad är Mbit/s?

Måttenhet på överföringskapacitet i datakommunikation med 1 000 000 bit per sekund.

Vad är redundans?

Redundans innebär att nätet är byggt så att signalerna väljer en annan väg om det skulle vara så att en växel eller kabel skadas. På så sätt ska inte kommunikationen kunna slås ut av skadan.

Vad är P2P?

P2P (punkt till punkt) är en WAN-anknytning i ett bredbandsnät som knyter samman ett företags två kontor utan att nyttja Internet. Dvs datatrafiken följer infrastrukturen från en punkt till en annan punkt. Syftet att knyta ihop två kontor kontor med punkt till punkt förbindelser är att skapa säkra kommunikationsvägar för den interna datatrafiken eller sänka kostnaden.

Vad är stadsnät?

Stadsnät är ett lokalt och öppet nätverk som till största delen består av fiberkabel. I det öppna nätet råder det fri konkurrens och alla leverantörer konkurrerar på lika villkor. Som kund har du rätt att fritt välja de tjänster du vill ha utan att behöva låsa upp dig mot en speciell leverantör.

Vad är symmetrisk/dedikerad tjänst?

Symmetrisk/dedikerad tjänst innebär att det är samma överföringshastighet till abonnenten (nedströms) som från abonnenten (uppströms).

Vad är VPN?

VPN (Virtual Private Network) är en teknik för att skapa skyddade och säkra förbindelser, så kallade tunnlar, mellan två punkter i ett osäkert datanätverk.

Vad är överlämningspunkt?

En överlämningspunkt finns i regel alltid i ett el/-telerum i fastigheten. Det är en avlämning av stadsnätsfibern till fastighetens lokala nät. En fiberbox (s.k. ODF) brukar oftast bli monterad på en vägg i el/-telrummet för överlämning till den lokala dragningen som oftast sker via RJ45/Cat 6 eller singelmodfiber.