Bahnhof blockerar SVT

Publicerad 2013-01-25 12:35

Uppdatering 2014-01-14: "TV-Stopper" var en kostnadsfri tjänst som blockerade användarens tillgång till SVTs licenspliktiga material. Bahnhof erbjuder inte längre tjänsten, men blockeringen fortsätter om den en gång blivit aktiverad. Här kan du kontrollera/häva din blockering.

Nu höjs röster inom Sveriges Television och Radiotjänst för att kräva licensavgifter även av datorägare. Möjligheten att kunna se tv-program via sajten SVT Play är avgörande.
Nu inför Bahnhof en spärr som effektivt blockerar all public service-media via SVT Play.

Blockeringen, ”TV Stopper”, införs som en gratistjänst för alla Bahnhofabonnenter. För att aktivera tjänsten fyller man i ett enkelt formulär på en beställningssida. Så fort beställningen är klar är all åtkomst till SVT Play blockerad.

I samma ögonblick produceras ett intyg (*) som skickas till abonnenten. I intyget framgår från vilket datum tillgången till public service-kanalerna blockerats.

– Bahnhof har alltid stått för valfrihet. Man kan tycka vad man vill om public service och om licensfinansieringen. Men så länge vi har det system som vi har måste man kunna välja, på samma sätt som man kan välja om man vill äga en tv-apparat eller inte. Vi ger våra kunder möjligheten att välja om de vill se Sveriges Televisions tv-program i sin dator eller inte, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof.

”TV Stopper” innebär ingen garanti för licensfrihet, helt enkelt för att tekniken aldrig prövats juridiskt.

– Det här är vad vi kan göra. Vi kan se till att en kund med en viss ipadress inte kommer åt public service-kanalerna, och vi kan vara tillräckligt säkra på att tekniken fungerar för att utfärda ett intyg om det. Men på samma sätt som man kan gå hem till grannen och se på tv kan man antagligen ta sig runt även den här spärren, men då är det upp till individens eget samvete, säger Jon Karlung.

Några andra blockeringstjänster är däremot inte aktuella.

– Vi filtrerar eller blockerar ingen trafik, aldrig någonsin, inte av något skäl. Det här är ett undantag för att skapa valfrihet för våra kunder, inte stänga in någon, säger Jon Karlung.