Bahnhof i samarbete med G4S
Publicerad 2012-04-17 10:52

Bahnhof tar säkerheten till en helt ny nivå. Nu stannar säkerhetsarbetet inte längre i kundernas datorer. Från och med i maj kan bredbandskunder hos Bahnhof dessutom skydda sina hem.

Ett unikt avtal med världens största säkerhetsföretag, G4S, gör att Bahnhof kan erbjuda ett komplett larmpaket till kunder i Bahnhofs stadsnät.

– När du tecknat larmavtalet blir du kontaktad av en installatör för att boka en tid. Normalt sker installationen inom två veckor. I samband med det får du också en ordentlig handhavandeutbildning. Sedan är det klart, säger Jonas Andersson, affärsområdeschef för volymprodukter på Bahnhof.

G4S reagerar genast om larmet skulle gå. Larmcentralen kontaktar kunden och vidtar åtgärder enligt instruktionerna. Vanligast är att väktare rycker ut för att undersöka orsaken och återställa säkerheten.
I princip samtliga stadsnätskunder, cirka 600 000 över hela Sverige, kan teckna tilläggstjänsten. G4S når cirka 90 procent av Bahnhofs stadsnätsorter.

– I dag växer allt fler tjänster ihop i stadsnäten. Vi som operatörer vill förstås kunna hjälpa våra kunder med allt som rör kommunikation i någon form. Tillsammans med vårt övriga tjänsteutbud innebär larmtjänster ett välkommet tillskott, till en betydligt lägre kostnad för kunderna än om de skulle teckna ett larmavtal separat med någon av alla larmoperatörer i landet. Det finns dessutom ett tydligt önskemål från stadsnätsägarna att utöka antalet tjänster, det här är en möjlighet både för dem och för våra kunder i näten, säger Klas Westholm, vd på Bahnhof.

Larmavtalen kan tecknas med början i maj, både av nya och befintliga kunder. Även företag kan ansluta sig till tjänsten. Installation av larmpaketen sker efter överenskommelse med kunden.

Klas Westholm, vd
e-post: klas.westholm@bahnhof.se