Bahnhof öppnar för fri konkurrens
Publicerad 2012-10-09 12:00

Det finns ingen självklarhet i att ett driftbolag ska ha monopol på bredbandstjänster ens inom samma datacenter. När Bahnhofs datacenter Thule slår upp portarna i dag kan vem som helst sälja nätkapacitet till vem som helst, även mellan företag i samma anläggning.

I dag råder det i princip monopol för datacenterkunder. Där man köper,eller abonnerar på, serverplatser är man också hänvisad till att köpa nätkapacitet av samma bolag som säljer serverplatserna. Det skapar en osund beroendeställning mellan anläggningsägaren och kunderna.

När Bahnhofs nya datacenter Thule öppnar för kunder senare i dag kommer konkurrensen att vara fri och öppen för alla.

– Vi har redan kunder som fungerar som Internetleverantörer. De har kunnat verka utåt på en avreglerad och öppen marknad, men de har ironiskt nog inte kunnat sälja kapacitet till alla, nämligen till de presumtiva kunder som råkar ha sina servrar stående i våra lokaler. Det ändrar vi på nu, säger Jon Karlung, vd för Bahnhof.

Läs hela pressmeddelandet som PDF.