Nyheter
Bahnhof avbryter annonskampanj efter upphovsrättstvist angående tiger
Publicerad 2014-10-01 10:27

Internetoperatören Bahnhof avbryter sin annonskampanj ”Bahnhof Tiger” efter en tvist med rättighetsinnehavarna av ”En svensk tiger”.

De två tigrarna är mycket lika, vilket Bahnhof erkänner:

– Vi ville hylla tidsandan kring ”En svensk tiger”, som påminner om vår egen inställning till sekretess på internet, säger Jon Karlung, vd.

 
Planen var att Bahnhof skulle publicera annonsen i tio veckor i främst Affärsvärlden och Ny Teknik. Men nu stoppas tigern efter bara två publiceringar.
 
Bahnhof vill inte kommentera hur uppgörelsen med rättighetsinnehavaren ser ut.
 
– Vi gjorde upp i godo, det är min enda kommentar om uppgörelsen, säger vd Jon Karlung.
 
Nu i efterhand är han både självkritisk och missnöjd med själva lagen om upphovsrätt:
 
– Visst borde vi ha bett om tillstånd i förväg. Men vi tog fram tigern som en hyllning till ”En svensk tiger” som är en del av vårt kulturarv. Jag tycker personligen att både likheten och skillnaden framgår tydligt. Nu har vi redan en annan rättsprocess som gäller vårt ställningstagande i frågor om datalagring, och vi vill koncentrera oss på den i stället för att starta en ny, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.
 
Annonsen i dess helhet finns på Bahnhofs sida på Facebook:
https://www.facebook.com/100171626779075/photos/a.100545326741705.355.100171626779075/549150738547826/?type=1
Bilden kommer att plockas ned senast vid midnatt, natten till 2/10.
 
 
Presskontakt: Jon Karlung, vd
Tel: 076-111 01 60
e-post: jon.karlung@bahnhof.net
Fler nyheter från 2021