Bahnhof aktiverar ”plan B”: erbjuder fri anonymisering
Publicerad 2014-11-16 06:00

UPPDATERAT: Frågor och svar om LEX Integrity och Integrity VPN

För aktivering av LEX Integrity: använd samma guide som för PPTP nedan, men med följande skillnad:
Serveradress: lexvpn.integrity.st
Kryptering: Ingen
Användarnamn: Det du tilldelats av Bahnhof
Lösenord: Det du tilldelats av Bahnhof

En vecka återstår innan Post- och telestyrelsen kräver vite på fem miljoner kronor från Bahnhof, eftersom bolaget ännu inte börjat lagra kundernas datatrafik.

Därför väljer Bahnhof att aktivera ”plan B”. Datalagringen kommer att startas den 24 november 2014, men samtidigt erbjuder Bahnhof alla kunder kostnadsfritt en anonymiseringstjänst (VPN), som gör datalagringen meningslös.

– EU-domstolen har slagit fast att det är en mänsklig rättighet att slippa få sin datatrafik lagrad. Vi tror att tiden är mogen för VPN-tjänster att bli folkliga, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.

”Plan B” innebär alltså att alla kunder erbjuds till vidare en VPN-tjänst utan kostnad. Erbjudandet gäller både gamla och nya kunder och ger ett skydd mot datalagring. Tjänsten kallas LEX Integrity.

Viktigt om LEX Integrity:

* Befintliga kunder behöver själva aktivera sina Integrity-konton inne på Mina Sidor. Det kostar ingenting. Mina Sidor finns som länk på bahnhof.se.

* Tjänsten börjar inte fungera förrän 24 november 2014.

* Din IP-adress döljs.

Bahnhofs samarbetspartner 5 juli-stiftelsen loggar inga personliga uppgifter som kan spåras och/eller identifieras, vilket innebär att ingen kommer kunna begära ut uppgifter om vilken användare som använt en viss IP-adress.

För mer avancerade användare erbjuder vi även fortsättningsvis ordinarie Integrity VPN, som krypterar din datatrafik med OpenVPN (kostnad 40 kr/mån).

Bahnhofs kommunikatör Jon Jordås säger:

– EU-domstolen har givit ett utslag som den förra regeringen valde att ignorera, och den nuvarande regeringen har varit tyst så länge att vi börjar tappa tålamodet. Nu väljer Bahnhof att stå över det där och lösa situationen på ett ansvarsfullt sätt, nämligen genom att lösa upp hela problematiken. Vi startar datalagringen, men exakt samtidigt gör vi datalagringen meningslös.