Dokumentären som inte blev verklighet
Publicerad 2016-03-16 17:00
Dokumentären som inte blev verklighet

Förra året blev VD Jon Karlung kontaktad av en Oscarsvinnande regissör, som blivit anlitad för att göra en dokumentär om serverhallar. Bahnhof tackade ja till medverkan. Vi visste att Symantec stod bakom och att fokus skulle bli på säkerhet. Regissören lovade samtidigt att filmen skulle gå ”bortom klichéerna” och söka sanningen på ett ärligt sätt.

Under intervjun med Jon Karlung återkom hela tiden frågor om ”bulletproof hosting” och ”anonymous hosting”. Karlung svarade varje gång att vi inte erbjuder något av detta. Bahnhof vet självklart vilka kunder vi har. Och vad är egentligen "Bulletproof hosting"?

Uttrycket är luddigt, men det verkar betyda att skydda cyberkriminella och ignorera krav på stängning av servrar. Well. Visst kan man försöka försvara sig mot myndigheter och andra klagomål, men när gäller innehåll som är fastslaget som olagligt finns ingen seriös aktör som vill – eller kan – hålla servern igång i längden. Kanske inte någonstans på jorden.

Det låter ju tufft med ”bulletproof hosting”. Men ett större samhällsproblem är att många operatörer av serverhallar tillämpar fluffiga villkor för att kunna stänga ned allt möjligt, fast det inte är nödvändigt! Samtidigt finns många länder som filtrerar sociala medier och styr vilka servrar medborgarna kan nå. Bahnhof kämpar för ett fritt internet. Vi har haft WikiLeaks som kund, vi har delar av Flashback som kund. Vi hade Lexbase som kund, men i det fallet hade sajten flera stora problem. Frågorna är komplexa. Vilken bra dokumentär det hade kunnat bli!

Men i den här dokumentären, som nu är färdig och har fått titeln ”The Most Dangerous Town on the Internet – Where Cybercrime Goes to Hide”, avslöjas sensationellt: ”Even Karlung himself claims to be unaware of what secrets are hidden within the server racks of Bahnhof.” Well. Fundera en stund på motsatsen:

Skulle VD Jon Karlung känna till allting som pågår på våra servrar, eller i förlängningen på hela internet? Då vore han inte Jon Karlung längre, utan... NSA.

20160316
Bahnhof