Öppet brev från Bahnhof till Com Hem
Öppet brev från Bahnhof till Com Hem

Öppet brev från Bahnhof till Com Hem angående snabbast Wi-Fi

Kära Com Hem

Kul att ni hade en router som länge ansågs snabb, men nu tar vår router över kungakronan. Bahnhofs kunder får Wi-Fi som är snabbare i test.

Ert test från 2015 visade att er router var snabbast, men varför har ni aldrig jämfört med Bahnhof? Nu har vi låtit vår router Bahnhof Tilgin HG2381 tävla mot Compal CH7486E.

Resultatet: Bahnhof spöar Com Hem. (Se diagram.)

Förresten så kollade vi närmare på testet från 2014 där ni vann, "upp till fyra gånger snabbare än konkurrenterna", och vi upptäckte att ni gjort en orättvis jämförelse: 802.11AC mot Telias och Bredbandsbolagets routrar som hade 802.11N. Som en av våra tekniker uttryckte det: "De har ställt årets vinnare av Champions League mot Pensionärsförbundets fotbollslag och låtsats att det är en ärlig jämförelse."

Men låt oss se framåt i stället. För nu har vi en ny kung på tronen. Bahnhofs router är snabbast!

GGWP!

PS. En tidigare version av detta inlägg missade att ha med årtalen, och togs därför bort. PPS. Befintliga Bahnhof-kunder kan beställa Tilgin HG2381 inne på Mina Sidor.

FAQ om testet

Vem har utfört testet?
Till skillnad från ComHem har vi inte köpt något test. Tilgin har utfört testet i sitt labb.

Är det maxhastigheten som visas?
Nej, det är inte maxhastighet, utan ett stabilt snittvärde. Maxhastigheten är högre.

Varför varierar de uppmätta hastigheterna mellan olika test, Compal fick t.ex. högre maxhastighet i Excentis-testet 2015?
Olika miljöer påverkar alltid hastigheten - det viktiga är att testa routrarna under samma förhållanden. I stället för maxvärde har vi mätt ett stabilt snittvärde.

Vad kan påverka en routers hastighet, förutom routern själv och inkommande hastighet på tjänsten?
Den mottagande enheten är viktig, men även bostadens planlösning, material i väggar, golv och tak etc, konkurrerande signaler från mikrovågsugnar eller grannars utrustning, med mera.

Finns det fler test som jämför Compal och Tilgin?
Inte vad vi vet. Vi uppmuntrar fler test för att testa Compal mot Tilgin i olika miljöer.

Hur stort avstånd hade ni mellan router och mottagande enhet?
1 meter.

Hur är skillnaderna på större avstånd?
I det här testet provade vi endast 1 meter. Vår erfarenhet är att Tilgin fungerar riktigt bra på större avstånd, men vi planerar att göra fler tester och vi ser gärna att även andra aktörer genomför tester för att jämföra Bahnhof och Tilgin i olika miljöer.

Vad betyder TCP?
Det är en beteckning som motsvarar ”vanlig surf”, samt nedladdning och annat där varje bit som tas emot behöver bli exakt rätt. Man kan även mäta streaming, vilket generellt ger ett mer likartat resultat mellan olika routrar, eftersom varje bit inte behöver bli helt rätt.

Fotnot: Routrar med liknande prestanda som Tilgin HG2381 går att köpa i handeln. Testet omfattar de routrar med topphastighet som erbjuds vid tecknande av bredbandsabonnemang från Com Hem respektive Bahnhof.