Debatt: Då ville SVT och TV4 blockera internet. Nu har de ändrat sig. Det kallas hyckleri.
Publicerad 2016-05-04 12:20

Text: Jon Jordås, Kommunikationschef på Bahnhof

Nätneutralitet. En av de saker man inte vet hur betydelsefulla de är förrän de är borta. Och då är det försent.

För bara 1-2 år sedan ville faktiskt SVT och TV4 skrota nätneutraliteten. Men vi återkommer till det.

Nyss (3/5) publicerade SVT, TV4 och massor av tidningar en debattartikel till försvar för nätneutralitet. Orsaken var att Telia ingått en allians med Facebook för att ge sociala medier ska få positiv särbehandling i datatrafiken. Det hotar våra svenska tidningar, eftersom det blir relativt ett dyrare att surfa dit.

Så här låter det i artikeln: "Nätneutralitet innebär att trafik på internet ska behand­las lika – ingen ska kunna köpa en ”gräddfil”. Trafik ska inte prioriteras, blockeras eller begränsas. Ingen får diskrimineras – vare sig positivt eller negativt. Ändå är det just det som sker... En medveten provokation mot tanken om ett öppet internet..."

Bahnhof har alltid försvarat nätneutralitet. Det är en mycket viktig digital princip att inte blockera eller prioritera trafik. Men vad sa egentligen SVT och TV4 för inte så länge sedan?

Så sent som i november 2014 deltog dessa tv-bolag i en juridisk process för att förhindra de illegala tjänsterna Swefilmer och The Pirate Bay att nå svenska internetanvändare genom att blockera hemsidor. Processen var ett gemensamt initiativ av de svenska film-, tv-, och musikbranscherna.

Bahnhofs vd Jon Karlung kommenterar:

– Att stänga olagliga sajter är en sak. Då vänder sig myndigheterna mot själva sajten, i praktiken mot servrarna. Det som är farligt och fel är att tvinga oss internetoperatörer att blockera och kontrollera hur våra användare surfar. Det är två helt olika saker. Nätneutralitet betyder att all trafik ska behandlas lika.

Men 2014 ville alltså SVT och tv-branschen tvinga internetoperatörerna att blockera hemsidor. Det vill säga särbehandla viss internettrafik.

– Det är alltid problematiskt å ena sidan, å andra sidan står Sveriges television bakom upphovsrätten. Konstnärer ska få betalt, sa Thomas Nilsson, kanal- och tablåchef på SVT till Kulturnyheterna då.

Och för bara ett år sedan publicerade SVT en anonym text på sin hemsida. Det ser ut som någon sorts policy, som först försvarar nätneutraliteten och sedan ändå öppnar för censur.

– Det är en helt obegriplig text. Och osignerad. Man undrar om det verkligen är en officiell SVT-hållning. Men den ligger ju kvar fortfarande (2016-05-04) så man får anta det, säger Bahnhofs vd Jon Karlung.

– Helt nyligen ville SVT och TV4 faktiskt censurera internet. Nu känner de sig väl hotade av att få färre besökare. Det handlar om särintressen som ändrar sig under galgen. Det kallas hyckleri, säger Jon Karlung.

Presskontakt: Jon Karlung, vd, 076-111 01 60