Försäkrad mot näthat – men bara om du inte försvarar dig
Publicerad 2016-09-20 16:28
Försäkrad mot näthat – men bara om du inte försvarar dig

Försäkringsbolagens försäkringar mot näthat är lika harmlösa som papperstigrar. Illustration: Maria Landhall

Många försäkringar går ut på att när det oväntade händer så får du ekonomiskt eller rättsligt stöd. Det finns idag försäkringar för så kallat näthat. Men vad är det som de faktiskt försäkrar mot?

Det första som slår mig att försäkringarna bara gäller om de har skett på svenska, norska, danska eller engelska. Det innebär att även om du har alla andra rätt, dvs folkbokförd och boende i Sverige, så kommer du inte ha någon nytta av försäkringen om någon hotar eller hatar dig på t ex turkiska eller isländska, bara för att ta två språk ur luften. Då är du inget annat än en månadsgivare till ett försäkringsbolag.

Försäkringarna bygger så klart på din oro om ett hatfyllt internet där vem som helst inom kort kommer att råka illa ut av hatare. Och om du inte är orolig för dig själv så kanske du åtminstone borde teckna försäkringen för ditt barns skull?

Men undantagen fortsätter. Du har heller inte nytta av försäkringen om det visar sig att kränkningen är riktad mot en grupp personer, även om du skulle känna dig utsatt som individ.

Ett annat undantag handlar om dig och din yrkesroll. Om hatet gäller jobbet riskerar du alltså att bli utan hjälp. Men många är öppna med sina yrken på nätet och sociala medier. På mitt eget twitterkonto står det t ex att jag jobbar på Bahnhof men att jag även twittrar personligt. Hur blir det med försäkringen då?

Utöver det här tillkommer så klart de så kallade aktsamhetskraven. Det innebär att du ska förvara t ex känsliga bilder på ett säkert sätt så att de inte kan lånas av andra och användas för att kränka dig. Så om du varit oaktsam och skickat bilden till någon som sedan sprider den vidare – då kan du ha brutit mot aktsamhetskraven.

Tyvärr är det så här försäkringar är uppbyggda, men det leder också tankarna till det olustiga ”går du i för kort kjol så får du skylla dig själv”-resonemanget. Där man menar att offret indirekt förorsakat brott genom att inte vara tillräckligt aktsam, man lägger alltså skulden på offret.

Du får inte heller gå i svaromål. Ja, du läste rätt: du får inte försvara dig själv. Försäkringstagaren uppmanas att inte gå in i diskussioner med personer som tidigare kränkt dig eller dina barn. Här väcks min största tvekan. Om du tänker stå upp för din egen heder och försvara dig, då gäller inte försäkringen.

Och kom ihåg: Det är alltid försäkringsbolagen som avgör om det skett en kränkning och om du uppfyllt aktsamhetskraven.

Vad erbjuder försäkringsbolagen för åtgärder rent konkret? Jo, de kan ta bort, eller avindexera, bilder och text på ”öppna internet”. Öppna internet är det man kan nå via sökmotorer, som Google. Alltså inte platser på internet där det krävs en inloggning (där de flesta påhoppen sker).

Men kan man inte ta bort det själv? Jo, om det är så kallad hämndporr är det inga problem. Då kan Google hjälpa till. Annars är det mer tveksamt eftersom Google inte äger andras hemsidor, utan då måste du be den webbansvarige för den sidan att ta bort bilden eller texten. OBS! Glöm inte bort att du måste be snällt, annars kan du råka kränka webbägaren och du blir anklagad för hot och hat på nätet. ;-)

Ett försäkringsbolag erbjuder ersättning till en skälig kostnad för terapi, och den biten kan jag tycka är bra. Men, det är värt att kolla om inte din egna hem- eller sjukförsäkring täcker den biten.

Min slutsats är: Spara dina pengar – försäkra a.k.a försvara dig själv. Bli inte en månadsgivare till lukrativa försäkringsbolag som vill tjäna pengar på din oro.

5 goda råd mot näthat:

1 Blockera och ignorera personer som går över din gräns för vilken sorts beteende du upplever som okej. I många fall finns funktioner för det.
2 De flesta är trevliga på internet. Du kan beskriva vad som hänt, hur du känner dig, och få moraliskt stöd av andra!
3 Anmäl dem som går över plattformens eller din egen gräns till moderatorn eller sidans ägare, så att de kan kicka ut dem.
4 Polisanmäl alltid lagbrott, såsom olaga hot, stalking och grooming. Samla skärmdumpar och andra bevis.
5 Sist men inte minst: Du får också bli arg! Du får vara hård och otrevlig tillbaka, och du kan även använda humor för att skratta åt hataren.

Text: Anya Alenberg, nätvettsexpert och integritetsombudsman på Bahnhof