010-510 00 00
Nyheter
Hjälp, en småtrist men viktig fråga, hur ska vi operatörer göra med fullmakter?
Publicerad 2016-11-17 13:31
Hjälp, en småtrist men viktig fråga, hur ska vi operatörer göra med fullmakter?

Vid byte av operatör har det hittills varit möjligt att använda fullmakt. Den möjligheten är nu på väg att försvinna därför att Sveriges operatörer sätter stopp.

Du vet hur det kan vara att byta operatör... Lite meckigt! Tack vare fullmakterna har vi på Bahnhof kunnat avsluta ditt abonnemang hos våra konkurrenter. På samma sätt behandlar vi fullmakter från andra operatörer ifall du av någon anledning vill byta från oss.

Men under de senaste dagarna så har Universal Telecom och Alltele informerat oss om att de inte längre hanterar fullmakter för privatkunder. Sedan tidigare hanterar inte Telia, Telenor eller Tele2 fullmakter alls.

Det säger sig självt att om alla operatörer slutar hantera fullmakter så blir det jobbigare för dig, och alla andra konsumenter, att byta operatör. Man måste då kontakta båda operatörerna (gamla och nya).

Men det sätter Bahnhof i en konstig sits om vi är schyssta och hanterar fullmakter om du av någon anledning vill flytta FRÅN oss, men att de andra operatörerna samtidigt vägrar ta emot vår fullmakt när du vill byta TILL oss. Tyvärr är det precis så läget ser ut nu.

Vi har försökt tipsa media om detta, men utan resultat. (Det kan man förstå. Småtrist fråga. Stort tack till dig som läst så här långt...!)

Enligt våra jurister är det omöjligt att med dagens regler tvinga företag att ta emot fullmakter.

Det bästa för branschen vore om alla operatörer hanterade fullmakter, gärna i elektronisk standardiserad form. Men nu verkar utvecklingen vara på väg helt åt andra hållet. Bahnhof måste nu besluta hur vi ska agera framöver.

Fler nyheter från 2020