Northern Light – bredbandens Autobahn
Publicerad 2017-09-21 12:27
Northern Light – bredbandens Autobahn

Vi introducerar Northern Light – vårt nya och hypermoderna stamnät som förflyttar oss och våra kunder rakt in i framtiden. Vårt kraftfulla nya nätverk erbjuder enastående kapacitet och transporterar data med rekordhastigheten 100 Gbit per sekund. Upplev framtidens bredband med Bahnhofs Northern Light.

En milstolpe i Bahnhofs historia

Efter flera års planering och över ett års hårt arbete har vi äntligen nått ljuset i slutet av tunneln. I tunnelns ände uppstod Northern Light – ett robust och pålitligt våglängdsnät som helt ersätter vårt gamla telekomnätverk Nordic Fiber Ring.

Ökad hastighet med modern teknik

Nätverket består av avancerad våglängdsutrustning som skickar ljussignaler över fiber till och från våra kunder i expressfart. Den höga hastigheten har vi dels uppnått genom en särskild överföringsteknik, så kallad våglängdsmultiplexering, som låter oss skicka flera separata ljussignaler på varje fiberkabel. Utöver det grundläggande nätverket har vi dessutom byggt dedikerade anslutningar mellan varje ort som ökar hastigheten ytterligare. De dedikerade anslutningarna fungerar som direktvägar där data kan färdas obehindrat från punkt A till punkt B, helt utan avbrott eller avstickare. Allt för att du ska kunna streama, arbeta och gejma i ultrarapid.

En säker framtidsinvestering

Men det som kallas för ultrarapid idag kommer vi förstås tycka är snigelfart imorgon. Vi på Bahnhof är väl medvetna om att dagens digitalisering och snabba tekniska utveckling medför utökade behov och ständigt stigande krav på bredbandskapacitet. Därför har vi utformat nätverket så att vi gradvis kan uppgradera nätverkshastigheten – utan att behöva bygga om. På det sättet kan vi erbjuda ett flexibelt och ständigt dagsaktuellt nätverk som utvecklas i din takt och efter dina behov. Ett bredband som du kan lita på både idag och imorgon.

Bredbandens Autobahn – hög fart utan trängsel

Northern Light innebär helt enkelt kortare, snabbare och smidigare vägar för din internettrafik. Ungefär som en 96-filig Autobahn i hyperrymden. Fast med våglängder av ljus istället för körfält och data istället för bilar. Här färdas din datatrafik över egna fiberkörfält utan varken trängsel eller traditionella hastighetsbegränsningar. Supergeil!

Släpp in ljuset

För att få ta del av Northern Lights oslagbara styrka behöver du bara bli kund hos oss. Våra befintliga kunder är redan med på färden. Ring eller mejla oss idag och följ med på vår resa mot en ljusare framtid!