LEDIG TJÄNST: Systemadministratör (Linux) i Malmö eller Stockholm
Publicerad 2021-08-24 15:16
LEDIG TJÄNST: Systemadministratör (Linux) i Malmö eller Stockholm

Bahnhof är en ledande internet- och telekomoperatör som tillhandahåller bredband och säkra molntjänster för både företag och individer. Med ledord som sekretess och internetfrihet kämpar vi varje dag för ett fritt och säkert internet, vilket ställer höga krav på våra tjänster. Nu söker vi en skicklig systemadministratör som vill vara med på vår resa!

Kunskapskrav:

• Erfarenhet av systemadministration i Linux, särskilt Ubuntu och RHEL/CentOS.
  • Erfarenhet av KVM-virtualisering (Kernel-based Virtual Machine).
  • Erfarenhet av analys och optimering av systemkapacitet och prestanda.
  • Förståelse för grundläggande VLAN-baserade nätverk.
  • Förståelse för grundläggande systemsäkerhet och patchning.
  • Behärska minst ett skriptspråk (Bash, Perl/Python etc.).
  • Goda färdigheter inom felsökning.

Meriterande kunskaper:

• Erfarenhet av att bygga och/eller underhålla privata moln, helst Linuxbaserade.
  • Erfarenhet av molnplattformen Openstack.
  • Erfarenhet av lagringsplattformen CEPH.
  • Erfarenhet av Docker och körning av containers.
  • Erfarenhet av VMWare vSphere och OnApp-plattformar för molntjänster.

En framgångsrik kandidat ska vara snabb i sin inlärning, ansvarsfull och pålitlig samt ha en stark förmåga att ta ansvar för sina uppgifter. Vi på Bahnhof uppskattar samarbetsvilja, kunskapsdelning, en positiv inställning och god kommunikationsförmåga. Vårt team består av personer med olika erfarenhetsnivåer och färdigheter, och erbjuder en spännande möjlighet till utveckling av framtidens molntjänster. Du får arbeta med den senaste hårdvaran och nätverken, lära dig ny teknik och genomföra dina idéer. Vi jobbar i distribuerade team, så du kommer samarbeta med kollegor som befinner sig på olika platser både i Sverige och utomlands.

Ansvarsområden inkluderar:

• Support och underhåll av den befintliga OpenStack-molninfrastrukturen och CEPH-lagret. Hjälpa till att utöka infrastrukturen vid behov.
  • Support och underhåll av molnapplikationer och tillhörande tjänster i deras utveckling-, förproduktions- och produktionsmiljöer.
  • Ta sig an molnrelaterade projekt i samarbete med tekniska avdelningar och utvecklingsavdelningar vid behov.
  • Hjälpa utvecklingsavdelningen med felsökning och integrering av molnapplikationer.
  • Övervaka och upprätthålla integriteten och säkerheten hos infrastrukturen och underliggande hårdvara och nätverk i samarbete med den tekniska avdelningen.

Ansökan:

Placeringsort för denna tjänst är på vårt kontor i Malmö alternativt Stockholm.

Mejla din ansökan bestående av ett kort personligt brev + CV till jobb@bahnhof.net senast den 24 september 2021. Ange ”Systemadministratör Linux” i ämnesraden.

Vi kommer utvärdera sökande löpande, och det kan hända att tjänsten tillsätts före sista ansökningsdatum, så vänta inte med att skicka din ansökan!

Har du frågor är du välkommen att kontakta Mikael Setterberg, utvecklingschef, på mikael.setterberg@bahnhof.net / tel: 076-111 01 64.