…och vi bjuder in till Bahnhof Bar!
Idag den 15 november visar SVT den tredje delen av dramaserien The Pirate Bay om tillslaget – piratrazzian – mot Bahnhofs kontor på S:t Eriksgatan 117. När 18 indrivare från Kronofogden stormade kontorslandskapet, och beordrade personalen att genast vända på sina tangentbord och sluta arbeta.
Med anledning av detta, och för att hylla teknisk innovation och frihet, öppnar vi upp legendariska Bahnhof Bar för en kväll. Sveavägen 41, onsdagen den 20 november klockan 17-19.
Vi bjuder på öl och mineralvatten. Begränsat med plats så kom i tid. Välkomna!
SPOILERVARNING!
Syftet med den så kallade “intrångsundersökningen”, en form av civil husrannsakan, var att hitta fildelad film och musik. Tillslaget ingick i lobbyorganisationen Antipiratbyråns omfattande operation på uppdrag av Hollywood, och engagerade alltså även Kronofogdens särskilda avdelning för indrivare. En grupp som annars ägnade sig åt narkotikatillslag och indrivning från grovt kriminella.
Infiltratörer och planterade bevis
Vad som sedan följde skulle kunna beskrivas som hämtad ur en sämre spionfilm (eller en betydligt bättre public service-serie). Det visade sig nämligen att Antipiratbyrån betalat en infiltratör – med kodnamn ”Rouge” – för att ladda upp tiotusentals filer. På hårddiskar som man själva planterat på Bahnhof inför piratrazzian.
Bakom dramat låg Motion Picture Association of America (MPAA). En amerikansk lobbyorganisation som även utfärdade ett pressmeddelande i vilket man beskrev Bahnhof som en ”terrororganisation”. Just ordet ”terrororganisation” ströks visserligen i slutversionen, men fanns kvar i dokumentet då MPAA missat att stänga av funktionen ”spåra ändringar”.
Ett självförvållat nederlag
Trots Hollywoods stora planer gick operationen åt skogen och Bahnhof avslöjade bluffen, vilket fick stort genomslag i media. När det uppdagades att Antipiratbyrån själva planterat bevismaterial – och ägnat sig åt så kallad brottsprovokation – drogs alla rättsliga åtgärder plötsligt tillbaka, och talan mot Bahnhof lades ner i sin helhet. Det hela framstod som ett självförvållat nederlag för upphovsrättsindustrin.
Bahnhof var aldrig en del av The Pirate Bay. Men vi var i allra högsta grad del av konflikten mellan det gamla och det nya, och den tid som regissören Jens Sjögren skildrat. Även om vissa fakta har justerats för dramatikens skull – ”det är mer ett gott betyg att nördarna blir irriterade, just omsorgen för detaljer gör att man verkligen vill syna allt” (Jon Karlung, DI 12/11-24) – är helheten en av årets mest engagerande svenska dramaserier. Se den!