NYHETER -

Piratrazzian mot Bahnhof som avslöjade Hollywood

Idag den 15 november visar SVT den tredje delen av dramaserien The Pirate Bay om tillslaget – piratrazzian – mot Bahnhofs kontor och datacenter på S:t Eriksgatan 117. Avsnittet skildrar när 18 indrivare från Kronofogden stormade kontorslandskapet och beordrade personalen att genast vända på sina tangentbord och sluta arbeta.

SPOILERVARNING!

Syftet med den så kallade “intrångsundersökningen”, en form av civil husrannsakan, var att hitta fildelad film och musik. Tillslaget ingick i lobbyorganisationen Antipiratbyråns omfattande operation för att motverka illegal fildelning, och engagerade Kronofogdens särskilda avdelning för indrivare. En grupp som annars ägnade sig åt narkotikatillslag och indrivning från grovt kriminella.

SVT Bahnhof Bar

Infiltratörer och planterade bevis

Vad som sedan följde skulle kunna beskrivas som hämtat ur en spionfilm. Det visade sig nämligen att Antipiratbyrån betalat en infiltratör – med kodnamn ”Rouge” – för att ladda upp tiotusentals filer. På hårddiskar som de själva planterat på Bahnhof inför piratrazzian.

Bakom dramat låg även Motion Picture Association of America (MPAA), en amerikansk lobbyorganisation som företräder Hollywoods största filmbolag. I ett pressmeddelande beskrev de Bahnhof som en ”terrororganisation”. Just ordet ”terrororganisation” ströks visserligen i slutversionen, men fanns kvar i dokumentet då MPAA missat att stänga av funktionen ”spåra ändringar”.

Ett självförvållat nederlag

Trots Hollywoods stora planer gick operationen åt skogen och Bahnhof avslöjade bluffen, vilket fick stort genomslag i media. När det uppdagades att Antipiratbyrån själva planterat bevismaterial – och ägnat sig åt så kallad brottsprovokation – drogs alla rättsliga åtgärder plötsligt tillbaka, och talan mot Bahnhof lades ner i sin helhet. Det hela framstod som ett självförvållat nederlag för upphovsrättsindustrin.

Bahnhof var aldrig en del av The Pirate Bay. Men vi var i allra högsta grad del av konflikten mellan det gamla och det nya, och den tid som regissören Jens Sjögren skildrat. Även om vissa fakta har justerats för dramatikens skull – ”det är mer ett gott betyg att nördarna blir irriterade, just omsorgen för detaljer gör att man verkligen vill syna allt” (Jon Karlung, DI 12/11-24) – är helheten en av årets mest engagerande svenska dramaserier. Se den!

SVT Bahnhof Bar