Kundservice Företag

Vad vill du ha hjälp med?

Search

Eller välj kategori

Internet & bredband

När din tjänst aktiveras mailar vi dig de uppgifter som behövs för att komma igång, till exempel eventuella inloggningsuppgifter.

Kontakta vår kundservice om du behöver hjälp med att komma igång.

I de flesta fall kan du ta med tjänsten när företaget flyttar.

Gör din flyttanmälan på Mina Sidor eller kontakta kundservice så hjälper vi till.

Om det inte går att flytta med tjänsten så kan man i vissa fall överlåta avtalet till det företag som ska ska flytta in efter er.

Kontakta vår kundservice om din tjänst inte fungerar som den ska.

Om du behöver felanmäla utanför kontorstid så måste jour ingå i ditt avtal. Du har i så fall fått kontaktuppgifter till jouren när du beställde din tjänst.

Kontakta våra säljare om du lägga till jour till ditt avtal.

Om du har problem med din tjänst kan våra tekniker ibland felsöka bättre om de får tillgång till din dator på distans.

För detta används programmet “TeamViewer” som du installerar så här: 

  1. Ladda ner programmet här.
  2. Dubbelklicka på den nedladdade filen.
  3. Stäng alla andra program på din dator.
  4. Starta TeamViewer och kontakta Kundservice.

Kundservice ger dig sedan ytterligare instruktioner.

Läs våra villkor för fjärrstyrning här (PDF)

Övriga tjänster

Du kan läsa allt om våra molntjänster på bahnhof.cloud.

Kontakta kundservice för att få hjälp.

Du kan läsa allt om våra colocation- och datacenter-lösningar på bahnhof.cloud.

Kontakta kundservice för att få hjälp.

Du skapar och administrerar enkelt e-postadresser och lösenord på Mina sidor.

I de flesta fall kan du använda din egen e-postserver.

Om du har internet via öppet nät/stadsnät så är däremot port 25 spärrad för att skydda mot spam och virus. I de fallen måste du använda vår utgående e-postserver för att kunna skicka e-post.

Du hittar användarnamn och lösenord till dina e-postadresser på Mina sidor.

För att skicka och ta emot e-post på dator, mobil eller surfplatta måste man ange en server för inkommande och en server för utgående e-post.

För inkommande e-post används ett av dessa två protokoll:

  • IMAP, Internet Message Access Protocol, är det vanligaste protokollet idag. Med IMAP sparas e-posten på servern och är därför bra om du vill komma åt din e-post på flera enheter, till exempel dator och mobil.
  • POP3, Post Office Protocol, laddar ner din e-post till din dator/mobil och passar därför bra om du använder din e-post på en och samma enhet hela tiden.

För utgående e-post används alltid protokollet SMTP, Simple Mail Transfer Protocol.

Beroende på vilket protokoll du vill använda, ange dessa inställningar:

IMAP (SSL)
Server, inkommande: imap.foretag.bahnhof.se
Port: 993 (SSL)

Server, utgående: mailout.foretag.bahnhof.se
Portar: 465 (SSL & AUTH) eller 587 (TLS & AUTH)

POP3 (SSL)
Server, inkommande: pop3.foretag.bahnhof.se
Portar: 995 (SSL)

Server, utgående: mailout.foretag.bahnhof.se
Portar: 465 (SSL & AUTH)  eller 587 (TLS & AUTH)

Du kan lägga in pekare för din domän på Mina sidor.

Kontakta kundservice om du behöver ytterligare hjälp.

Du kan enkelt begära en autentiserings-/EPP-kod på Mina sidor.

Kontakta kundservice om du behöver ytterligare hjälp.

Du kan behöva göra inställningar på din mobiltelefon för att internet och MMS ska fungera.

Här hittar du information om inställningar för iPhone, Android och andra mobiler.

De flesta moderna IP-telefoner kan anslutas direkt till din internettjänst utan annan utrustning.

För att ansluta en äldre, analog (“vanlig”) telefon behövs en så kallad “telefonibox” (även kallad “SIP-box”) som du kan köpa av Bahnhof.

Ja, 112 fungerar med fast telefoni från Bahnhof.

  • Du ringer kostnadsfritt till 112 (SOS Alarm).
  • Larmcentralen kan se ditt telefonnummer, även om ditt nummer är hemligt.
  • Samtalet kopplas till en larmcentral beroende på riktnummer, var du än faktiskt befinner dig.
  • Larmcentralen ser att du ringer från ett IP-telefonabonnemang som är geografiskt obundet.
  • Din fasta telefoni från Bahnhof är ansluten via bredbandet. För att telefonin ska fungera behövs därför en fungerande internetanslutning och ström, precis som för ditt bredband.

Vi rekommenderar inte att man kopplar in sin telefonbox bakom en router. Men i vissa fall behöver man göra det, till exempel vid användning av publik IP-adress för att kunna ha en webbserver. Du behöver i sådana fall göra en så kallad ‘port forward’ för att telefonin ska fungera.

De portar som ska vidarebefordras är:

69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Nej, du behöver inte göra något. Alla telefoniboxar från Bahnhof levereras redan med aktivt lösenordsskydd.

Ja, fyll i blanketten nedan och maila till support@bahnhof.net:

Fullmakt portering telefonnummer (PDF)

Den här fullmakten ger oss  tillåtelse att flytta ditt telefonnummer från din nuvarande operatör till Bahnhof.

Villkor, faktura & överlåtelse

Du hittar våra aktuella villkor här.

Vi hanterar dina personliga uppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och vi sparar bara nödvändig information om dig så länge du är kund hos oss.

Här kan du läsa mer om hur vi behandlar kund- och personuppgifter

Ja, det går oftast bra. Om ditt företag ska flytta och det inte går att ta med tjänsten till den nya adressen, så kan tjänsten ofta överlåtas till det företag som ska flytta in på er gamla adress.

Använd de här blanketterna och maila till overlatelse@bahnhof.net:

Normalt fakturerar vi kvartalsvis i förskott om inget annat anges i ditt avtal.

Bankuppgifter för betalning av fakturor:

  • Bankgiro: 5611-7526
  • IBAN: SE08 8000 0811 4106 3453 6460
  • BIC/SWIFT: SWEDSESS (8 tecken) SWEDSESSXXX (11 tecken)

Du kan få dina fakturor på dessa sätt:

  • Autogiro, avisering e-post: 0 kr
  • Autogiro, avisering brev: 25 kr
  • Faktura PDF, e-post: 25 kr
  • Faktura papper, brev: 50 kr
  • E-faktura EDI: 0 kr 

Du ändrar betalsätt genom att fylla i en av blanketterna nedan:

  • Kontrollera på Mina sidor att du ska få fakturor med e-post.
  • Kontrollera också att den e-postadress som du har registrerat stämmer.
  • Se efter i ditt e-postprogram om mailet med fakturan har råkat hamna i mappen för spam/skräp.
  • Lägg till “@bahnhof.se” och “@bahnhof.net” till listan över säkra mailadresser i ditt e-postprogram, för att vara säker på att framtida fakturor kommer fram.

Om vi skickar mail med faktura till dig och det studsar för att din e-postadress är felaktig, så kan vi skicka fakturan via brev och en faktureringsavgift kan tillkomma.

Ofta beror det på att det finns ett antivirus eller spamskydd i ditt e-postprogram, och då har mailet med fakturan fastnat där.

Våra fakturor mailas som bifogat dokument (PDF) och sådana skydd är extra känsliga för bifogade dokument. Våra påminnelser mailas däremot i ett enkelt mail utan bifogad fil och de kommer därför förbi skyddet.

Kontakta vår kundservice om problemet kvarstår.

Du ändrar enkelt din fakturaadress på Mina sidor.

Ett “OCR-nummer” är en specifik referens för en enskild faktura och måste anges när fakturan betalas.

Om OCR-nummer saknas vid betalning så kan den inte kopplas till fakturan, och fakturan ser då ut att vara obetald. 

Årets bredbandsoperatör 2023

Telekomgalan, Nordic Bench

Sveriges nöjdaste kunder - 4 år i rad

Svenskt Kvalitetsindex

Sveriges snabbaste bredband

Bredbandskollen

Sveriges bästa operatör!