Kundservice

Vanliga frågor och svar

Vi fakturerar alltid våra tjänster i förskott (förutom eventuella telefonsamtal som kommer på nästa månads faktura). Den första fakturan sträcker sig från och med dagen dina tjänster startade till och med sista datumet på nästa månad. Det här gör att första fakturan ofta är på ett större belopp.

På fakturan så står det exakt vilka datum som den gäller för.

Ja, gå in på Mina sidor och välj den hastighet du vill ha, eller ring oss på 010-510 00 00 så hjälper vi dig.

Ofta kan vi byta hastighet direkt, men för kunder i vissa nät kan det ta 1-5 dagar.

Prova först att starta om routern, det löser många vanliga problem:

  • Stäng av den (med På/Av-knappen)
  • Vänta i 20 sekunder
  • Starta den igen (med På-/Av-knappen)

Om det inte hjälper kan du i nästa steg gå igenom vår felsökningsguide

Ring oss annars på 010-510 00 00 eller chatta med oss på Mina sidor så hjälper vi dig

Du kan oftast flytta med din internettjänst till din nya adress.

Anmäl din flytt på Mina Sidor eller genom att kontakta oss på 010-510 00 00.

Om din tjänst av tekniska skäl inte kan flyttas, så finns alltid möjligheten att överlåta din tjänst till den som flyttar in.

Javisst! Du kan aktivera både autogiro och e-faktura direkt i din internetbank, där söker du efter “Bahnhof”.

Du kan du behöva ange ditt kundnummer, som finns i kundspecifikationen du fick från oss när din tjänst aktiverades. Självklart finns ditt kundnummer även på Mina Sidor.

Internet

Prova först att starta om routern, det löser många vanliga problem:

  • Stäng av den (med På/Av-knappen)
  • Vänta i 20 sekunder
  • Starta den igen (med På-/Av-knappen)

Om det inte hjälper kan du i nästa steg gå igenom vår felsökningsguide

Ring oss annars på 010-510 00 00 eller chatta med oss på Mina sidor så hjälper vi dig

Ja, gå in på Mina sidor och välj den hastighet du vill ha, eller ring oss på 010-510 00 00 så hjälper vi dig.

Ofta kan vi byta hastighet direkt, men för kunder i vissa nät kan det ta 1-5 dagar.

Du kan oftast flytta med din internettjänst till din nya adress.

Anmäl din flytt på Mina Sidor eller genom att kontakta oss på 010-510 00 00.

Om din tjänst av tekniska skäl inte kan flyttas, så finns alltid möjligheten att överlåta din tjänst till den som flyttar in.

Ja, du kan testa din hastighet med Bahnhofs verktyg här

Kom ihåg att hastigheten påverkas negativt av flera saker, bland annat

  • eventuella driftstörningar i din del av nätet
  • kvaliteten på din utrustning
  • om du använder WiFi

För bästa hastighet bör du placera routern så här:

  • Mitt i huset/lägenheten, eller nära där du surfar mest
  • Fritt stående – utan saker, möbler och väggar runt omkring
  • Högt upp, på ett bord eller en hylla

Om du bor stort eller din routern står undangömd så är det möjligt att en enda router inte ger tillräcklig signal överallt. Du kan då komplettera med ytterligare enheter för bättre täckning.

En IP-adress är ett unikt nummer som identifierar enheter på internet (t ex din router).

Det finns två typer av IP-adresser: ”IPv4” har varit i bruk längst på internet och de ersätts nu gradvis över hela internet av det nyare ”IPv6”.

En IPv4-adress kan se ut så här: 100.64.123.45.

Du behöver oftast inte tänka på vilket eller vilken typ av IP-nummer du har.

En publik IP-adress är en IP-adress som kan nås från hela internet. Du kan behöva en sådan om du har enheter som du vill kunna nå utifrån, till exempel om du har en webbkamera hemma som du vill komma åt från din mobil när du är ute.

Publika IP-adresser börjar aldrig med ”100”, utan kan istället se ut så här: 213.80.98.5.

Du kan beställa en publik IP-adress för din internet-tjänst här.

Bahnhofs nät stödjer generellt IPv6, men i vissa områden är vi beroende av externa leverantörer som ännu inte aktiverat det.

Ring 010-510 00 00 eller chatta med oss på Mina sidor så tittar vi på möjligheten för dig att få IPv6.

Telefoni

Det fungerar precis som vanlig telefoni, men går via internet istället för det gamla telenätet.

Du behöver en internetuppkoppling och en router från Bahnhof.

Eftersom tjänsten går via internet kan du ta den med dig och använda den överallt där det finns internet.

Ja. Kontakta kundservice på 010-510 00 00 så ordnar vi det.

Du behöver en router från oss för att använda fast telefoni.

Vår router uppdateras kontinuerligt med skydd mot hackerattacker.

Javisst! Ta bara med dig routern och koppla in den på nya adressen, så fungerar allt. Du behöver inte göra något för att flytta med ditt nummer.

Antivirus & VPN

Vår VPN-tjänst Integrity VPN drivs av den av oberoende 5 juli-stiftelsen.

På Integritys webbplats integrity.st hittar du guider och information om hur du kommer igång med din VPN. Dina inloggningsuppgifter hittar du på Mina sidor.

Om du har frågor kan du även få hjälp i deras diskussionsforum.

En VPN-tjänst (virtuellt privat nätverk) skapar en säker förbindelse, eller “tunnel”, mellan dig och internet.

Tjänsten skyddar datatrafik från att avläsas, manipuleras eller censureras utifrån.

Här kan du läsa mer om vår tjänst Integrity VPN.

Nej, våra tjänster Antivirus och Integrity VPN fungerar med alla internetleverantörer.

Idag finns Antivirus för antingen 3 eller 15 enheter (datorer, mobiltelefoner etc).

Om du behöver fler enheter så kontakta vår kundtjänst, eller uppgradera direkt på Mina Sidor.

Idag fungerar Integrity VPN på max 5 enheter samtidigt (datorer, mobiltelefoner etc).

För att ominstallera Antivirus räcker det med att du loggar in i webbportalen och följer instruktionerna du hittar där.

Vill du ta bort programmet  från din dator behöver du ladda ner ett avinstallationsprogram från tillverkarens webbplats.

När du laddat hem filen dubbelklickar du på den och avinstallationen påbörjas.

I mobil och på surfplatta räcker det med att ta bort appen.

Ja. När du använder Integrity VPN får du en svensk IP-adress och du bör därför kunna använda svenska streaming-tjänster som SVT Play och TV4 Play när du är utomlands.

Play & streaming

Gör så här:

  1. Gå till hometv.se
  2. Logga in med det användarnamn och lösenord som vi mailade dig när du beställde tjänsten
  3. Följ instruktionerna för att aktivera tjänsten

Gör så här:

  1. Gå till paramount.se
  2. Logga in med det användarnamn och lösenord som vi mailade dig när du beställde tjänsten
  3. Följ instruktionerna för att aktivera tjänsten

När du beställde fick du ett mail från STACCS med information om hur du aktiverar ditt konto.

Om du behöver mer hjälp, gå till staccs.se

Bahnhof-kunder kan beställa STACCS till specialpris här!

Gör så här för att återställa ditt lösenord:

  1. Gå till streamingtjänstens hemsida
  2. Klicka på ”Glömt lösenord”, så får du ett mail med instruktioner

Jadå, men hur många enheter (mobiler, datorer etc.) beror på vilken tjänst du har:

Paramount+           max 3 enheter
Hometv                    max 5 enheter
Staccs                        max 5 enheter

Kontrollera först att din internet-uppkoppling fungerar som den ska.

Prova därefter att logga in på streaming-tjänsten från två olika enheter för att se om det fungerar på någon av dem.

Om det ändå inte fungerar, kontakta Kundservice på 010-510 00 00.

Nej, våra play- och streaming-tjänster fungerar med alla internetleverantörer.

Vårt fibernät är däremot optimerat för streaming, så helhetsupplevelsen är ofta bättre med bredband från Bahnhof.

Villkor

Du hittar våra aktuella villkor här

Normal uppsägningstid är 1 månad.

Om din tjänst har bindningstid så kan du säga upp tjänsten tidigast 1 månad innan bindningstiden går ut.

Vi hanterar dina personliga uppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och vi sparar bara nödvändig information om dig så länge du är kund hos oss.

Här kan du läsa mer om hur vi behandlar kund- och personuppgifter

I stort sett alla kan bli kund hos oss!

Du behöver ett svenskt personnummer, samordningsnummer eller GD-nummer.

I övrigt är det enda kravet att du inte har några skulder hos oss.

För vissa produkter och tjänster (t ex telefoni och router på avbetalning) så gör vi en kreditkontroll, eftersom de inte betalas i förskott.

Det är sällan våra kunder ångrar sig, men om du trots allt vill så kan du ångra din beställning inom 14 dagar från beställningsdatum.

Vill du göra en uppsägning så är det alltid en månads uppsägningstid om du inte har någon bindningstid.

Kontakta oss för att ångra din beställning eller säga upp din tjänst.

Om du ska flytta så kan du oftast överlåta din internet-tjänst till den som flyttar in.

Den person som ska ta över tjänsten måste vara minst 18 år, och bli godkänd när vi gör en vanlig kreditkontroll.

Att överlåta tjänsten kostar 250 kronor för den som tar över tjänsten.

När du överlåter tjänsten så överlåts även alla tilläggstjänster (t ex Telefoni, Antivirus). 

Här kan du göra en förfrågan om överlåtelse

Betalning & faktura

Ja, när du beställer din tjänst så är det förvalt att du får vanliga fakturor på papper.

Vanliga fakturor betalar manuellt via bankgiro eller med Swish på Mina sidor.

Om du har e-faktura eller autogiro och vill byta till vanlig faktura så behöver du avaktivera eller avsluta e-faktura/autogiro i din internetbank.

Ja, du aktiverar autogiro i din internetbank. Sök på ”Bahnhof” när du lägger till autogiro.

Javisst, du aktiverar e-faktura i din internet-bank genom att där söka på ”Bahnhof”.

Du kan du behöva ange ditt kundnummer, som finns i kundspecifikationen du fick från oss när din tjänst aktiverades. Självklart finns ditt kundnummer även på Mina Sidor.

Ja, det kan du enkelt ändra på Mina sidor. Du kan välja att få dem månadsvis, kvartalsvis eller halvårsvis.

Om felet orsakats av Bahnhof eller någon av våra samarbetspartners så har du som kund i vissa fall rätt till ersättning.

Hur mycket du har rätt till varierar beroende på priset på din tjänst och hur lång tid det inte har fungerat.

Kontakta oss på 010-510 00 00 för att få hjälp.

Det ska vi rätta till så fort som möjligt.

Ring oss på 010-510 00 00, eller chatta med oss på Mina Sidor, så hjälper vi dig.

Vi fakturerar alltid våra tjänster i förskott (förutom eventuella telefonsamtal som kommer på nästa månads faktura). Den första fakturan sträcker sig från och med dagen dina tjänster startade till och med sista datumet på nästa månad. Det här gör att första fakturan ofta är på ett större belopp.

På fakturan så står det exakt vilka datum som den gäller för.

E-post & webbhotell

Här hittar du guider för hur du kommer igång med e-post:

De här inställningarna gäller om du vill använda ett annat e-postprogram:

Inkommande server, IMAP: imap.privat.bahnhof.se
Port: 993 (SSL)

Inkommande server, POP3: pop3.privat.bahnhof.se
Port: 995 (SSL)

Utgående server: mailout.privat.bahnhof.se
Port: 465 (SSL)

Du får med 6 st e-postadresser med ditt internetabonnemang från Bahnhof.

Du hanterar dem på Mina sidor.

Om du har en router från Bahnhof gör du så här:

  • Öppna en webbläsare och skriv ”192.168.1.1” i adressfältet.
  • Logga in med dina uppgifter, som du hittar på Mina sidor
  • Där kan du byta namn på WiFi-nätverket.

Om du har en annan router behöver du titta på instruktionerna som följde med den.

Ja, du når vår webbmejl på epost.bahnhof.se

Om du vill skapa mejladresser så kan du göra det på Mina sidor. Där hittar du också inloggningsuppgifter på redan skapade mejlkonton. 

Om du använder ett mejlprogram på din dator/mobil (en så kallad ”mejlklient”) så är det programmet gränsen för hur stora mail du kan skicka.

Om du använder vår webbmail på epost.bahnhof.net är max-storleken 25 MB.

Ja, det går utmärkt. Ring oss på 010-510 00 00 eller chatta med oss på Mina sidor så hjälper vi dig. 

Befintlig domän hanterar du på Mina sidor. 

En domän är ett namn på en plats på internet (hemsida), till exempel är ”bahnhof.se” ett exempel på en domän.

Alla Bahnhofs internetkunder får en kostnadsfri domän som slutar på ”.st”, samt ett ”webbkonto” med 3 GB lagringsutrymme för sin webbsida.

TV

Så här kommer du igång med din TV-box

Bahnhof samarbetar med olika partners i olika delar av Sverige.  Mer info och manualer hittar du på deras webbplatser:

   • Har du TV via Kalejdo? Läs mer på deras webbplats
   • Har du TV via Serverado? Läs mer på deras webbplats
   • Har du TV via Connect TV? Läs mer på deras webbplats

Här kan du läsa mer om våra TV-erbjudanden

Bostadsrättsföreningar och hyresvärdar med TV från Bahnhof har i vissa fall andra kanalpaket. Kontakta oss på 010-510 00 00 om du vill veta mer.

Sök på din adress på bahnhof.se för att se om vi kan erbjuda TV på din adress.

Ja. Du kan köpa en TV-box från oss i samband med att du beställer din TV-tjänst.

Om du redan har en TV-box så kan du beroende på modell eventuellt använda den. Den måste då vara fri från operatörslås.

En TV-box kan användas till en TV-apparat.

Om du vill titta på flera TV-apparater behöver du alltså flera boxar. Kontakta oss på 010-510 00 00 så hjälper vi dig!

Om det är fel på din fjärrkontroll från fabriken så får du självklart en ny.

Gör så här:

  • Har du TV via Serverado? Kontakta oss så hjälper vi dig, 010-510 00 00
  • Har du TV via Sappa, Kalejdo eller ConnectTV? Kontakta dem direkt för hjälp!

Sveriges bästa bredbandsoperatör

Bahnhof kom på första plats när kunderna fick säga sitt i Nordic Benchs undersökning.

Sveriges nöjdaste kunder

Guldmedalj till Bahnhof i Svenskt Kvalitetsindex undersökning om kundnöjdhet.

Snabbast internet i Sverige

Enligt tester utförda av testverktyget Bredbandskollen.