Vad vill du ha hjälp med?
Vanliga frågor och svar
Prova först att starta om routern, det löser många vanliga problem:
- Stäng av den (med På/Av-knappen)
- Vänta i 20 sekunder
- Starta den igen (med På-/Av-knappen)
Om det inte hjälper kan du i nästa steg ringa oss på 010-510 00 00 eller felanmäla ditt bredband här.
Välj hastighet för att se en kom-igång-guide:
Längre ner på den här sidan hittar du tips på hur du ska göra för att få ut så mycket som möjligt av ditt trådlösa nätverk. Läs mer här.
Om ditt WiFi inte fungerar bra så finns det massa saker som du kan göra själv. Följ vår felsökningsguide för att hitta vad orsaken till problemet kan vara. Du hittar den här.
På den här sidan kan du få svar på det mesta som rör din tjänst.
Om du behöver mer hjälp kan du chatta med oss på Mina sidor. Där kan du även hantera dina tjänster och se dina fakturor.
Du kan kontakta Kundservice på telefon 010-510 00 00, våra öppettider finns här.
En publik IP-adress är en IP-adress som kan nås från hela internet. Du kan behöva en sådan om du har enheter som du vill kunna nå utifrån, till exempel om du har en webbkamera hemma som du vill komma åt från din mobil när du är ute. Du behöver aldrig ha en publik IP-adress om du har en IPv6-adress.
Publika IP-adresser börjar aldrig med ”100”, utan kan istället se ut så här: 213.80.98.5.
Du kan beställa en publik IP-adress för din internet-tjänst här.
Ja, gå in på Mina sidor och välj den hastighet du vill ha, eller ring oss på 010-510 00 00 så hjälper vi dig.
Ofta kan vi byta hastighet direkt, men för kunder i vissa nät kan det ta 1-5 dagar.
Du kan oftast flytta med din internettjänst till din nya adress.
Anmäl din flytt på Mina Sidor eller genom att kontakta oss på 010-510 00 00.
Om din tjänst av tekniska skäl inte kan flyttas, så finns alltid möjligheten att överlåta din tjänst till den som flyttar in.
Javisst! Du kan aktivera både autogiro och e-faktura direkt i din internetbank, där söker du efter “Bahnhof”.
Du kan du behöva ange ditt kundnummer, som finns i kundspecifikationen du fick från oss när din tjänst aktiverades. Självklart finns ditt kundnummer även på Mina Sidor.
Vi fakturerar alltid våra tjänster i förskott (förutom eventuella telefonsamtal som kommer på nästa månads faktura). Den första fakturan sträcker sig från och med dagen dina tjänster startade till och med sista datumet på nästa månad. Det här gör att första fakturan ofta är på ett större belopp.
På fakturan så står det exakt vilka datum som den gäller för.
Internet
Välj hastighet för att se en kom-igång-guide:
Prova först att starta om routern, det löser många vanliga problem:
- Stäng av den (med På/Av-knappen)
- Vänta i 20 sekunder
- Starta den igen (med På-/Av-knappen)
Om det inte hjälper kan du i nästa steg ringa oss på 010-510 00 00 eller felanmäla ditt bredband här.
10-100 Mbit/s: För dig med enklare behov. Du surfar, mejlar, betalar räkningar och ser enstaka videor.
100-500 Mbit/s: Du strömmar ofta högupplöst film, tv, och musik, och vill spela onlinespel utan lagg.
500 Mbit/s-1 Gbit: Ni är flera i hushållet som delar uppkoppling och vill slippa långa laddningstider. Perfekt även för distansarbete och högupplösta videosamtal!
1-10 Gbit: Sveriges snabbaste bredband. För dig som regelbundet tankar eller skickar stora filer, jobbar med nätintensiva applikationer, spelar VR-spel eller strömmar film i 8K-upplösning.
Ja, gå in på Mina sidor och välj den hastighet du vill ha, eller ring oss på 010-510 00 00 så hjälper vi dig.
Ofta kan vi byta hastighet direkt, men för kunder i vissa nät kan det ta 1-5 dagar.
Du kan oftast flytta med din internettjänst till din nya adress.
Anmäl din flytt på Mina Sidor eller genom att kontakta oss på 010-510 00 00.
Om din tjänst av tekniska skäl inte kan flyttas, så finns alltid möjligheten att överlåta din tjänst till den som flyttar in.
Ja, du kan testa din hastighet med Bahnhofs verktyg här
Kom ihåg att hastigheten påverkas negativt av flera saker, bland annat
- eventuella driftstörningar i din del av nätet
- kvaliteten på din utrustning
- om du använder WiFi
En IP-adress är ett unikt nummer som identifierar enheter på internet (t ex din router).
Det finns två typer av IP-adresser: ”IPv4” har varit i bruk längst på internet och de ersätts nu gradvis över hela internet av det nyare ”IPv6”.
En IPv4-adress kan se ut så här: 100.64.123.45.
En IPv6-adress kan se ut så här: 2001:9b0:0000:0000:0000:0000:3257:9652
Du behöver oftast inte tänka på vilket eller vilken typ av IP-adress.
En publik IP-adress är en IP-adress som kan nås från hela internet. Du kan behöva en sådan om du har enheter som du vill kunna nå utifrån, till exempel om du har en webbkamera hemma som du vill komma åt från din mobil när du är ute. Du behöver aldrig ha en publik IP-adress om du har en IPv6-adress.
Publika IP-adresser börjar aldrig med ”100”, utan kan istället se ut så här: 213.80.98.5.
Du kan beställa en publik IP-adress för din internet-tjänst här.
Bahnhofs nät stödjer generellt IPv6, men i vissa områden är vi beroende av externa leverantörer som ännu inte aktiverat det.
Ring 010-510 00 00 eller chatta med oss på Mina sidor så tittar vi på möjligheten för dig att få IPv6.
WiFi
Vi levererar internet via fiber hem till din tjänstefördelare (fiberbox eller CPE) och därifrån kan du ansluta till exempel en dator med en nätverkskabel.
Vill du ansluta fler enheter så behöver du ha en router. Med hjälp av routern så får du WiFi som du kan ansluta till trådlöst, och du kan dessutom koppla in fler enheter (till exempel en tv eller en spelkonsol) direkt med kabel.
Vi säljer en kraftfull router som klarar hastigheter upp till 1 Gbit/s med stöd för WiFi via 2,4 Ghz och 5 Ghz. Den kostar 1 095 kr eller 99 kr/mån i 12 månader. Har du villafiber från oss och bredband i hastigheten 10 Gbit/s så har vi router för det också. För att beställa så kan du chatta med oss på Mina sidor eller ringa oss på 010-510 00 00.
Vi har inget krav på att du ska ha en router från oss utan det enda som krävs är en router med stöd för internet via fiber som inte är låst till någon annan leverantör.
Fördelen med att ha en router från oss är att du har allt samlat på en plats – skulle du uppleva problem med ditt internet så kan vi hjälpa dig med både din internettjänst och din router.
För att få ut maximalt av sin router och kunna surfa så snabbt det går och med så stor räckvidd som möjligt så är det viktigt att se över placeringen. Här kommer några tips:
- Mitt i huset/lägenheten, eller nära där du surfar mest
- Fritt stående utan saker, möbler och väggar runt omkring
- Högt upp, gärna på ett bord eller i en hylla
Utöver placeringen av routern så finns andra faktorer som kan påverka räckvidden och hastigheten på ditt WiFi.
- Elektronisk utrustning, till exempel vitvaror, trådlösa högtalare, TV-apparater
- Bor du i ett lägenhetshus kan grannarnas routrar göra så att ditt WiFi försämras
OBS! Om du bor stort (eller om routern är undangömd) så är det möjligt att en enda router inte ger tillräcklig signal överallt. Du kan då behöva komplettera med ytterligare enheter för bättre täckning.
I vissa hus är fibern installerad på ett ställe där man inte brukar använda sitt internet, till exempel i källaren. Då kan man behöva köpa en längre nätverkskabel för att kunna ställa routern på ett mer passande ställe.
Om man bor stort eller har tjocka väggar kan man behöva mer än en router för att få WiFi överallt.
Repeater
En repeater (även kallat extender) är en enhet som förlänger WiFi-signalen för att den ska räcka över en större yta. Den här enheten tar emot en trådlös signal via wifi och repeterar den sedan vidare för att du ska få större räckvidd på ditt wifi. Repeaters är väldigt enkla att använda men eftersom de repeterar trådlösa signaler så kan man tappa mycket hastighet.
Meshnätverk
Ett meshnätverk eller en router med flera accesspunkter är ett annat sätt att utöka räckvidden på ditt wifi. Skillnaden mot en repeater är att accesspunkterna är kopplade med nätverkskabel till din router och sänder ut WiFi-signaler där de är placerade. På så sätt får du större räckvidd på ditt WiFi och eftersom accesspunkterna är direktkopplade med en kabel så får du inte samma hastighetstapp som du kan få med en repeater.
Om du har en router från Bahnhof gör du så här:
- Öppna en webbläsare och skriv ”192.168.1.1” i adressfältet.
- Logga in med dina uppgifter, som du hittar på Mina sidor
- Där kan du byta namn på WiFi-nätverket.
Om du har en annan router behöver du titta på instruktionerna som följde med den.
De flesta routrar som finns på marknaden idag sänder ut wifi via två olika frekvensband – 2.4 Ghz och 5 Ghz. När du ansluter till ditt WiFi så framgår det vanligtvis i slutet på namnet om du ansluter till 2.4 eller 5. Står det ingen siffra så är det vanligtvis frekvensband 2.4 som du ansluter till.
Många olika faktorer spelar in när det kommer till frekvensband så därför behöver du testa dig fram till vad som fungerar bäst för de behov du har och beroende på hur du bor. För att förenkla det kan man säga att fördelen med 5 GHz är att den har kapacitet för högre hastigheter, medan fördelen med 2.4 GHz är att den har större räckvidd.
Om du har smarta enheter hemma som du styr med hjälp av en mobiltelefon eller surfplatta så behöver de här enheterna vara anslutna till samma WiFi.
När du är ansluten via WiFi så kommer antalet enheter som är uppkopplade samtidigt spela roll. Är ni många som surfar samtidigt så kan det påverka räckvidd och hastighet.
Hur många enheter som kan vara anslutna samtidigt är omöjligt att säga – du får helt enkelt testa dig fram
Om ditt WiFi inte fungerar bra så finns det massa saker som du kan göra själv.
Följ vår felsökningsguide för WiFi för att hitta vad orsaken till problemet kan vara. Du hittar den här.
Telefoni
Det fungerar precis som vanlig telefoni, men går via internet istället för det gamla telenätet.
Du behöver en internetuppkoppling och en router från Bahnhof.
Eftersom tjänsten går via internet kan du ta den med dig och använda den överallt där det finns internet.
Ja. Kontakta kundservice på 010-510 00 00 så ordnar vi det.
Du behöver en router från oss för att använda fast telefoni.
Vår router uppdateras kontinuerligt med skydd mot hackerattacker.
Javisst! Ta bara med dig routern och koppla in den på nya adressen, så fungerar allt. Du behöver inte göra något för att flytta med ditt nummer.
Antivirus & VPN
Programmet eller appen Bahnhof SAFE behöver du för att använda Antivirus och ID-skydd.
Vi rekommenderar att köra Integrity VPN med protokollet Wireguard. Så här gör du:
- Ladda ner Wireguardappen – den funkar i princip likadant på alla operativsystem (Mac, Windows, Linux, Ios, Android).
- Ladda ner din egen konfigurationsfil här.
- Öppna (importera) filen i Wireguard. Nu kan du enkelt aktivera och avaktivera Integrity VPN med ett knapptryck!
Dina inloggningsuppgifter hittar du på Mina sidor.
Vår VPN-tjänst Integrity VPN drivs av den av oberoende 5 juli-stiftelsen. På Integritys webbplats integrity.st hittar du fler guider och mer information om tjänsten.
Om du har frågor kan du även få hjälp i deras diskussionsforum.
Om din VPN inte fungerar som den ska så behöver du börja med att installera om tjänsten. Guider för hur man gör det hittar du på Integritys hemsida.
Om det här inte fungerar så behöver du testa om tjänsten tjänsten fungerar på en annan enhet . Om det fungerar på en annan enhet så innebär det att tjänsten fungerar som den ska.
Om det inte skulle fungera så kan du ringa oss på 010-510 00 00 så hjälper vi dig med en felsökning. Vi kan också hjälpa dig om du har funderingar kring installationen.
En VPN-tjänst (virtuellt privat nätverk) skapar en säker förbindelse, eller “tunnel”, mellan dig och internet.
Tjänsten skyddar datatrafik från att avläsas, manipuleras eller censureras utifrån.
Nej, våra tjänster Antivirus, ID-skydd och Integrity VPN fungerar med alla internetleverantörer.
Du kan beställa Antivirus och ID-skydd för antingen 3 eller 15 enheter (datorer, mobiltelefoner etc).
Om du behöver fler enheter så kontakta vår kundtjänst, eller uppgradera direkt på Mina Sidor.
Du kan använda Integrity VPN på 10 enheter (datorer, mobiltelefoner, surfplattor etc).
För att ominstallera Bahnhof SAFE räcker det med att du loggar in i webbportalen och följer instruktionerna du hittar där.
Om du vill avinstallera Bahnhof SAFE från mobil eller på surfplatta räcker det med att ta bort appen.
Windows
I Windows varierar metoden för att avinstallera ett program beroende datorns version av operativsystemet.
Windows 10 eller 11:
- Välj Start och sök efter Bahnhof SAFE.
- När du har hittat den högerklickar du på den och väljer Avinstallera. Kontrollpanelen öppnas.
- Välj Avinstallera. Vid behov kan du behöva ange inloggningsuppgifter till din dator.
Windows 7 eller 8:
- Välj Start (flaggan nere till vänster) och gå sedan till Kontrollpanelen.
- Välj Avinstallera ett program eller Program och funktioner, beroende på vyn.
- I Program och funktioner bläddrar du ned till produkten och klickar på den för att markera den.
- Välj Avinstallera.
- Välj Ja för att bekräfta avinstallationen.
- Starta om datorn om du ombeds göra det.
macOS
Produkten kan inte avinstalleras genom att flytta det till papperskorgen. Du måste använda produktens avinstallationsprogram för att ta bort det från din dator.
Du måste ha administratörsbehörighet på datorn för att kunna avinstallera produkten.
- Öppna den mapp där du installerade produkten. Produkten finns som standard i mappen Program.
- Dubbelklicka på ikonen Avinstallera Bahnhof SAFE för Mac. Avinstallationsprogrammet öppnas.
- Välj Avinstallera. Du måste ange administratörslösenord för att avinstallera produkten.
- Ange ditt administratörsanvändarnamn och -lösenord och välj OK.
Ja. När du använder Integrity VPN får du en svensk IP-adress och du bör därför kunna använda svenska streaming-tjänster som SVT Play och TV4 Play när du är utomlands.
Villkor
Du hittar våra aktuella villkor här
Normal uppsägningstid är 1 månad.
Om din tjänst har bindningstid så kan du säga upp tjänsten tidigast 1 månad innan bindningstiden går ut.
Vi hanterar dina personliga uppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och vi sparar bara nödvändig information om dig så länge du är kund hos oss.
Här kan du läsa mer om hur vi behandlar kund- och personuppgifter
I stort sett alla kan bli kund hos oss!
Du behöver ett svenskt personnummer, samordningsnummer eller GD-nummer.
I övrigt är det enda kravet att du inte har några skulder hos oss.
För vissa produkter och tjänster (t ex telefoni och router på avbetalning) så gör vi en kreditkontroll, eftersom de inte betalas i förskott.
Det är sällan våra kunder ångrar sig, men om du trots allt vill så kan du ångra din beställning inom 14 dagar från beställningsdatum.
Vill du göra en uppsägning så är det alltid en månads uppsägningstid om du inte har någon bindningstid.
Kontakta oss för att ångra din beställning eller säga upp din tjänst.
Om du ska flytta så kan du oftast överlåta din internet-tjänst till den som flyttar in.
Den person som ska ta över tjänsten måste vara minst 18 år, och bli godkänd när vi gör en vanlig kreditkontroll.
Att överlåta tjänsten kostar 250 kronor för den som tar över tjänsten.
När du överlåter tjänsten så överlåts även alla tilläggstjänster (t ex Telefoni, Antivirus).
Betalning & faktura
Javisst, du aktiverar e-faktura i din internet-bank genom att där söka på ”Bahnhof”.
Du kan behöva ange ditt kundnummer, det hittar du på Mina sidor eller på en faktura.
Ja, du aktiverar autogiro i din internetbank. Sök på ”Bahnhof” när du lägger till autogiro.
Ja, när du beställer din tjänst så är det förvalt att du får vanliga fakturor på papper.
Vanliga fakturor betalar manuellt via bankgiro eller med Swish på Mina sidor.
Om du har e-faktura eller autogiro och vill byta till vanlig faktura så behöver du avaktivera eller avsluta e-faktura/autogiro i din internetbank.
Ja, det kan du enkelt ändra på Mina sidor. Du kan välja att få dem månadsvis eller kvartalsvis.
Om felet orsakats av Bahnhof eller någon av våra samarbetspartners så har du som kund i vissa fall rätt till ersättning.
Hur mycket du har rätt till varierar beroende på priset på din tjänst och hur lång tid det inte har fungerat.
Kontakta oss på 010-510 00 00 för att få hjälp.
Det ska vi rätta till så fort som möjligt.
Om du gjort en felaktig betalning kan du chatta med oss på Mina Sidor eller ringa 010-510 00 00 så hjälper vi dig.
Vi fakturerar alltid våra tjänster i förskott (förutom eventuella telefonsamtal som kommer på nästa månads faktura). Den första fakturan sträcker sig från och med dagen dina tjänster startade till och med sista datumet på nästa månad. Det här gör att första fakturan ofta är på ett större belopp.
På fakturan så står det exakt vilka datum som den gäller för.
E-post & webbhotell
Här hittar du guider för hur du kommer igång med e-post:
De här inställningarna gäller om du vill använda ett annat e-postprogram:
Inkommande server, IMAP: imap.privat.bahnhof.se
Port: 993 (SSL)
Inkommande server, POP3: pop3.privat.bahnhof.se
Port: 995 (SSL)
Utgående server: mailout.privat.bahnhof.se
Port: 465 (SSL)
Du får med 6 st e-postadresser med ditt internetabonnemang från Bahnhof.
Du hanterar dem på Mina sidor.
Ja, du når vår webbmejl på epost.bahnhof.se
Om du vill skapa mejladresser så kan du göra det på Mina sidor. Där hittar du också inloggningsuppgifter på redan skapade mejlkonton.
Om du använder ett mejlprogram på din dator/mobil (en så kallad ”mejlklient”) så är det programmet gränsen för hur stora mail du kan skicka.
Om du använder vår webbmail på epost.bahnhof.net är max-storleken 25 MB.
Självklart kan du skapa en ny domän: chatta med oss på Mina sidor eller ring oss på 010-510 00 00 så hjälper vi dig.
Du kan hantera befintliga domäner på Mina sidor.
En domän är ett namn på en plats på internet (hemsida), till exempel är ”bahnhof.se” ett exempel på en domän.
Alla Bahnhofs internetkunder får en kostnadsfri domän som slutar på ”.st”, samt ett ”webbkonto” med 3 GB lagringsutrymme för sin webbsida.
Det finns ett känt fel som Gmail där man behöver lägga in något som heter SPF records.
Har du en egen domän och har problem att mejla till gmailadresser eller annan mejl och får ett felmeddelande angående SPF så behöver du lägga in _spf-pvt.bahnhof.se i din SPF-record på domänen.
Exempel på hur det kan se ut:
TXT “v=spf1 include:_spf-pvt.bahnhof.se -all”
Du kan läsa mer om problemet på Googles hemsida: https://support.google.com/a/answer/10684623?hl=en
TV
Så här kommer du igång med din TV-box
Bahnhof samarbetar med olika partners i olika delar av Sverige. Mer info och manualer hittar du på deras webbplatser:
• Har du TV via Kalejdo? Läs mer på deras webbplats
• Har du TV via Serverado? Läs mer på deras webbplats
• Har du TV via Connect TV? Läs mer på deras webbplats
Om din TV-tjänst inte fungerar som den ska så kan det vara en idé att börja med att göra en fabriksåterställning av din digitalbox.
Arris VIP 4302
Arris 1113
Annan digitalbox
Ring oss på 010-510 00 00 för att felanmäla en TV-tjänst som inte fungerar.
Här kan du läsa mer om våra TV-erbjudanden
Bostadsrättsföreningar och hyresvärdar med TV från Bahnhof har i vissa fall andra kanalpaket. Kontakta oss på 010-510 00 00 om du vill veta mer.
Sök på din adress på bahnhof.se för att se om vi kan erbjuda TV på din adress.
Ja. Du kan köpa en TV-box från oss i samband med att du beställer din TV-tjänst.
Om du redan har en TV-box så kan du beroende på modell eventuellt använda den. Den måste då vara fri från operatörslås.
En TV-box kan användas till en TV-apparat.
Om du vill titta på flera TV-apparater behöver du alltså flera boxar. Kontakta oss på 010-510 00 00 så hjälper vi dig!
Om det är fel på din fjärrkontroll från fabriken så får du självklart en ny.
Gör så här:
- Har du TV via Serverado? Kontakta oss så hjälper vi dig, 010-510 00 00
- Har du TV via Sappa, Kalejdo eller ConnectTV? Kontakta dem direkt för hjälp!
Årets bredbandsoperatör 2023
Sveriges nöjdaste kunder - 4 år i rad
Sveriges snabbaste bredband
