Kundservice Privat

Felsök problem med WiFi

Upplever du att ditt trådlösa internet inte fungerar som det ska, antingen om det går långsamt eller om det till och från inte fungerar alls? De vanligaste problemen kan man lösa helt på egen hand så därför går vi igenom de lösningarna här. Skulle de här stegen inte lösa de problem du upplever så kan vi hjälpa dig fortsätta felsökningen.

1.

Testa din hastighet!

Först och främst behöver du testa hastigheten på ditt bredband. Vi gör det för att ta reda på vad det är som orsakar att det går långsamt. Det kan bero på att det är något med ditt WiFi som inte fungerar som det ska, men det kan bero på att någon av dina enheter eller att det är dags för en uppgradering till en högre hastighet.

  1. Håll dig i närheten av din router – i samma rum och inom en radie på fem meter
  2. Om du använder en dator testar du din hastighet på bahnhof.se/speedtest och på speedtest.net. Om du vill testa med din mobiltelefon laddar du ner appen Speedtest (Appstore eller Google Play) .
  3. Klicka på knappen ”Starta” och skriv ner de resultat du får. När du gjort ett test behöver du testa igen på minst en till enhet, de kan t ex vara en dator, en telefon, en surfplatta, en spelkonsol eller en TV. Det här behöver du göra för att utesluta att det inte är din enhet det är fel på.

Om du får ut runt 50 % eller mer av din beställda tjänst så är det mest troligt att allt fungerar som det ska. Får du ut väldigt olika hastigheter på de olika enheterna som du har testat så är sannolikheten stor att det är den enheten som inte har kapacitet för den högre hastigheten. Det kan till exempel bero på att den är gammal, utsliten eller inte är uppdaterad med den senaste programvaran.

Är resultatet på hastighetstesten i närheten av din beställda hastighet, men du upplever fortfarande att det går långsamt? Då kan du behöva uppgradera till en snabbare tjänst, det kan du göra på Mina sidor.

Om testet visar låga hastigheter på flera enheter eller om räckvidden är väldigt kort, det vill säga att hastigheten är bra i närheten av din router men sen snabbt bli mycket sämre, så rekommenderar vi att du fortsätter vår guide.

2.

Kontrollera om din adress omfattas av en driftstörning

Problemet du upplever kan bero på att det är en driftstörning där du bor. Här kan du se om det är en driftstörning och när den är beräknad att vara löst.

3.

Är det WiFi eller internet som inte fungerar?

Nu ska vi kontrollera om det är internettjänsten som levereras hem till dig till din fiberdosa som det är fel på, eller om det är ditt WiFi från din router som inte fungerar som det ska.

För att utesluta att det inte är internettjänsten det är problem på så behöver du testa att direktkoppla en dator med en nätverkskabel. Vissa nyare datorer har inte något uttag en nätverkskabel – då kan man behöva gå till närmare elektronikaffär för att införskaffa en adapter.

Så här gör du:

  1. Nätverkskabeln som går från din tjänstefördelare eller ditt nätverksuttag tar du försiktigt ur din router.
  2. Koppla i stället in kabeln i en dator.
  3. Stäng av routern eller dra ur strömkabeln.
  4. Testa om det fungerar bättre. Testa med hjälp av steg 2 och 3 i guiden högst upp på den här sidan under “Testa din hastighet!”.

Om du får ut en bra hastighet när du är direktkopplad med nätverkskabel så har vi konstaterat att det inte är fel på din bredbandstjänst och du kan fortsätta den här guiden för att hitta vad som är problem med ditt WiFi.

Om det går långsamt även när du är direktkopplad så är det din bredbandstjänst som inte fungerar som den ska och du behöver inte gå vidare i de här guiden.

Felanmäl ditt bredband på Mina sidor eller ring oss på 010-510 00 00.

4.

Val av frekvensband

När man surfar via WiFi så finns det vanligtvis bara ett nätverk, men ibland kan man välja mellan att ansluta till frekvensband 2.4 GHz eller 5 GHz. Siffrorna ser du i slutet på namnet på det WiFi du ska ansluta till.

Alla routrar från Bahnhof har stöd för både 2.4 GHz och 5 GHz men de flesta modeller har en smart funktion som slår ihop dem till ett och samma nätverk så man själv inte behöver välja vilket man vill vara ansluten till. Om den modellen du har inte har den funktionen så kommer de se två olika WiFi-nätverk du kan väja på. I dessa fall kan den ena heta till exempel”Bahnhof-15973_5″ där femman på slutet står för frekvensbandet. Om det inte står någon siffra på slutet så är det vanligtvis 2.4 GHz.

Många olika faktorer spelar in när det kommer till frekvensband så därför behöver du testa dig fram till vad som fungerar bäst för de behov du har och beroende på hur du bor. För att förenkla det kan man säga att fördelen med 5 GHz är att den har kapacitet för högre hastigheter, medan fördelen med 2.4 GHz är att den har större räckvidd.

Prova de olika frekvensbanden! Testa hastigheten med hjälp av vår guide för hastighetstest som du hittar högst upp på den här sidan.

5.

Starta om router

Många problem kan lösa sig med hjälp av en omstart. Dra ur strömkabeln och sätt tillbaka den efter ca 15 sekunder.

När den har kommit igång och du har anslutit dina enheter så testar du hastigheten igen enligt guiden som du hittar högst upp på den här sidan.

6.

Installera senaste versionen av mjukvaran på din router

Om en omstart inte löst dina problem så kan din router behöva ladda om den senaste mjukvaran. För att säkerställa att din router har den senaste uppdateringen så kollar du på baksidan eller undersidan efter ett litet hål med en knapp i.

Där petar du ner till exempel ett gem eller en potatissticka och håller knappen intryckt i ca 15 sekunder. När du ser att alla lampor har slocknat kan du släppa knappen.

Det tar några minuter innan allt har startat om igen. Efter 2-3 minuter ska du kunna ansluta igen. Testa din hastighet igen enligt guiden högst upp den här sidan.

Nu ska ditt WiFi fungera!

Om du har gjort alla steg och ditt WiFi trots det inte fungerar som det ska så kan du ringa oss på 010-510 00 00 så hjälper vi dig.

Innan du ringer oss är det viktigt att du har testat de här sex stegen först.