Dolda avgiften på bredbandsfakturan

Del 2: Dolda hyror på bredbandet – nu avslöjas bluffen

Dags att sätta stopp för fastighetsägarnas dolda hyror via bredbandsfakturan!

Det senaste exemplet: Det kommunala bostadsbolaget Stångåstaden i Linköping, vars kickback-upplägg orsakat lavinartade prishöjningar på bredbandet.

När vi på Bahnhof berättade detta för våra kunder försökte Stångåstaden tysta oss, med hot om rättsliga åtgärder.

Läs granskningen i Corren – och hela bakgrunden nedan!

Kickbacks: En dold hyreshöjning

Stångåstaden har, likt många andra fastighetsägare, infört ett kickback-upplägg. Det innebär att man genom kommunikationsoperatören får en extra intäkt från hyresgästerna, via bredbandsfakturan. Utan att behöva höja hyran, och utan att hyresgästen ser det.

Det är i praktiken en dold hyreshöjning som fastighetsägaren kan skylla på bredbandsoperatören.

infographic
Kickbacken är i praktiken en dold hyra som går till fastighetsägaren

Högst kickback vinner – inte bäst tjänst

I upphandlingar är det idag inte bästa kvalitet eller pris som avgör – utan vem som ger mest pengar till fastighetsägaren.

Så var det också i Stångåstadens upphandling. Där vann Telia (under varumärket Zitius, som används när Telia agerar kommunikationsoperatör). Men hur stor kickback Telia betalar till Stångåstaden vill ingen svara på.

Vår bedömning? Cirka 100 till 150 kronor per lägenhet och månad. Motsvarande 16,8 till 25,2 miljoner kronor per år. Vid den nivån på kickback vägde den 10 till 15 gånger tyngre än maximala kvaliteten i upphandlingen.

Upphandlingen
Från annonsen till Stångåstadens upphandling. Näthyra = kickback. Och högst kickback vinner.

Har du mer information, eller information om liknande upplägg? Hör av dig!

Resultatet: 160 kronor dyrare månadsavgift

Det nya upplägget tvingade såklart oss på Bahnhof att höja priserna för hyresgästerna i Stångåstadens fastigheter.

Exempel: För ett bredband på 100/10 Mbit/s ökade vår kostnad till Telia med 156 kronor per månad, jämfört med det tidigare upplägget.

Vi tvingades därmed att höja kundpriset – från 299 kr till 459 kr i månaden.

Orsak: Kickbacken till fastighetsägaren.

Vi valde att berätta

Stångåstaden är långt ifrån ensamma, men nu hade vi på Bahnhof fått nog. När Telia aviserade de nya priserna informerade vi våra kunder om kickback-upplägget.

Här är mejlet vi skickade till våra bredbandskunder i Stångåstadens hyreshus:

Mejl Stangastaden
Vi valde att berätta om kickback-upplägget

Stångåstaden försökte tysta oss

Reaktionen kom direkt: Stångåstaden hotade med rättsliga åtgärder – och krävde att vi skulle skicka ut ett ”rättelsemejl” med deras egna formuleringar. Något vi förstås vägrade.

Här är texten de krävde att vi skulle skicka som ”rättelse”:

Rättelsemejl
Stångåstaden hotade med jurister och krävde att vi skulle dölja sanningen för våra kunder.

Stångåstaden erkänner: Det här minskar trycket på hyreshöjningar

I ett försök att motivera kickback-upplägget till Corren sa Stångåstadens vd: 

”Pengarna vi får in kan vi använda för att förbättra vår service, till fastighetsunderhåll och så vidare.”

Och:

”Det är klart att det här är ju en del av hela vår ekonomi. Så indirekt kan man ju säga att det minskar trycket på hur mycket man behöver höja hyran.”

Med andra ord:

  1. Det rör sig om betydande summor som påverkar hyran.
  2. Det måste därmed vara att betrakta som en hyreshöjning – men dold i bredbandsfakturan.

Stoppa bluffen. Dags att säga ifrån!

Stångåstaden och Telia utgör bara toppen av ett isberg.

Politiker och myndigheter måste granska branschen i grunden och sätta stopp för dessa dolda affärsupplägg där fastighetsägare tillsammans med kommunikationsoperatörer rundar hyresreglerna och smyghöjer hyrorna via bredbandsfakturan.

När fastighetsägare prioriterar kickbacks framför kundnytta, och när man försöker tysta de som säger ifrån, då krävs politisk vilja och myndighetstillsyn.

Bahnhof säger ifrån. Gör det du också.

Mejla civilministerns pressekreterare på erika.svanstrom@regeringskansliet.se och säg vad du tycker!