Vad vill du ha hjälp med?
Bredband
Kom igång med ditt bredband
När din tjänst aktiveras skickar vi ett e-postmeddelande med all information du behöver för att komma igång, inklusive inloggningsuppgifter.
Om du behöver hjälp är du välkommen att kontakta oss.
Vad gör jag om mitt bredband inte fungerar?
Om din bredbandstjänst inte fungerar som den ska, ber vi dig att kontakta oss.
För felanmälningar utanför kontorstid krävs att jour ingår i ditt avtal. Om så är fallet, har du fått kontaktuppgifterna till jouren vid beställningen av din tjänst.
Vill du lägga till jour i ditt avtal? Kontakta din säljare eller ring oss på 010-510 00 00 så hjälper vi dig.
Kan jag ta med bredbandet när företaget flyttar?
I de flesta fall kan du ta med tjänsten när företaget flyttar.
Du kan enkelt göra en flyttanmälan på Mina Sidor, eller kontakta oss så hjälper vi dig.
Om tjänsten inte kan flyttas, finns det ibland möjlighet att överlåta avtalet till det företag som flyttar in efter er. Läs mer här.
Hur beställer jag fler IP-adresser?
Fyll i blanketten nedan och mejla till ip-request@bahnhof.net för att beställa fler ip-adresser:
- Ansökan om IP-adresser (PDF)
- Application for IP Addresses (PDF, English)
Kan Bahnhof hjälpa mig på distans?
Om du upplever problem med din tjänst kan våra tekniker ibland felsöka effektivare genom att få tillgång till din dator på distans.
För detta använder vi programmet TeamViewer.
Följ dessa steg för att komma igång:
- Ladda ner TeamViewer här.
- Dubbelklicka på den nedladdade filen för att installera programmet.
- Stäng ner alla andra program på din dator.
- Starta TeamViewer och kontakta oss, så guidar vid dig vidare med instruktioner.
Datasäkerhet
Vad gör jag om min VPN inte fungerar?
Om du använder VPN-protokollet WireGuard behöver du säkerställa att du har den senaste uppdateringen.
Du uppdaterar din WireGuard-fil på Femte Juli-stiftelsens webbplats.
Kom igång med Wireless Office WiFi
Vänligen kontakta oss för att få hjälp.
Kom igång med WAN
Kom igång med DDoS Protection
Kom igång med Backup & Recovery
Kom igång med brandvägg och VPN
- Här hittar du instruktioner för Remote Access VPN (SecoClient).
- Här hittar du instruktioner för UniVPN.
Telefoni
Kom igång med mobiltelefoni
För att internet och MMS ska fungera på din mobil kan du behöva göra vissa inställningar. Här nedan hittar du instruktioner för iPhone, Android och andra mobiler.
Iphone
Följ stegen nedan för att komma till inställningarna:
Inställningar -> Allmänt -> Nätverk -> Mobilt datanätverk
Inställningar för internet:
- APN: sp.tele2.se
Inställningar för MMS:
- APN: sp.tele2.se
- MMSC: http://mmsc.tele2.se
- Proxy: 130.244.202.30
- Maximal meddelandestorlek: 307200
Android
Följ stegen nedan för att komma till inställningarna:
Inställningar -> Trådlöst & nätverk -> Mobila nätverk -> Åtkomstpunktnamn
Välj sedan “Nytt APN” via menyknappen.
Inställningar för internet:
- Namn: Bahnhof
- APN: sp.tele2.se
- Port: 8080
- MCC: 240
- MNC: 07
- APN-typ: default,supl
Inställningar för MMS:
- Namn: Bahnhof MMS
- APN: sp.tele2.se
- Användarnamn: Lämnas blankt
- Lösenord: Lämnas blankt
- MMSC: http://mmsc.tele2.se
- MMS-proxy: 130.244.202.30
- MMS-port: 8080
- MCC: 240
- MNC: 07
- APN-typ: mms
Andra mobiler
Se telefonens användarmanual för instruktioner om hur du gör inställningarna.
Inställningar för internet:
- Namn: Bahnhof
- APN: sp.tele2.se
- Port: 8080
Inställningar för MMS:
- Namn: Bahnhof MMS
- APN: sp.tele2.se
- Proxy: 130.244.202.30
- Användarnamn: Lämnas blankt
- Lösenord: Lämnas blankt
- Port: 8080
Kom igång med fast telefoni
De flesta moderna IP-telefoner kan anslutas direkt till din internettjänst utan behov av extra utrustning.
Om du däremot vill ansluta en äldre, analog telefon (en ”vanlig telefon”) behöver du en så kallad telefonibox, även kallad SIP-box.
Kontakta din säljare eller ring oss på 010-510 00 00 om du vill beställa en telefonibox.
Fungerar nödnumret 112 med fast telefoni?
- Du ringer kostnadsfritt till 112 (SOS Alarm).
- Larmcentralen kan se ditt telefonnummer, även om det är hemligt.
- Samtalet kopplas till en larmcentral baserat på ditt riktnummer, oavsett var du befinner dig.
- Larmcentralen ser att samtalet kommer från ett IP-telefonabonnemang som är geografiskt obundet.
Kan jag koppla in min telefonibox bakom en router?
Vi rekommenderar att du inte kopplar in din telefonibox bakom en router. I vissa situationer – som vid användning av en publik IP-adress för att driva en webbserver – kan det dock vara nödvändigt. I dessa fall behöver du göra en så kallad port forward för att den fasta telefonin ska fungera korrekt.
Portarna som ska vidarebefordras är:
- 69 – UDP
- 5060–5080 – TCP och UDP
- 9000–14000 – UDP
- 50000–60000 – UDP
Behöver jag lösenordsskydda min telefonibox?
Kan jag ta med mitt fasta telefonnummer till Bahnhof?
Ja, fyll i blanketten nedan och mejla till support@bahnhof.net:
Denna fullmakt ger oss tillåtelse att flytta ditt telefonnummer från din nuvarande operatör till Bahnhof.
Betalning
Hur fungerar betalning och fakturering hos Bahnhof?
Normalt fakturerar vi kvartalsvis i förskott om inget annat anges i ditt avtal.
Bankuppgifter för betalning av fakturor:
Bankgiro: 5611-7526
IBAN: SE08 8000 0811 4106 3453 6460
BIC/SWIFT: SWEDSESS (8 tecken) SWEDSESSXXX (11 tecken)
Du kan få dina fakturor på dessa sätt:
- Autogiro, avisering e-post: 0 kr
- Autogiro, avisering brev: 25 kr
- Faktura PDF, e-post: 25 kr
- Faktura papper, brev: 50 kr
- E-faktura EDI: 0 kr
För att ändra betalsätt, fyll i och skicka någon av följande blanketter:
- Ansökan autogiro (PDF).
- Ansökan e-faktura (PDF).
Vad gör jag om jag inte har fått min faktura via e-post?
- Kontrollera att du har valt att få fakturor via e-post på Mina sidor.
- Verifiera att e-postadressen du har registrerat hos oss är korrekt.
- Titta i mappen för spam/skräppost i ditt e-postprogram för att se om fakturan hamnat där av misstag.
- Lägg till “@bahnhof.se” och “@bahnhof.net” i listan över säkra e-postadresser i ditt e-postprogram för att säkerställa att framtida fakturor inte blockeras.
Varför har jag fått en påminnelse men inte själva fakturan?
Det beror oftast på att ett antivirus- eller spamskydd i ditt e-postprogram har blockerat mejlet med fakturan.
Våra fakturor mejlas som bifogade dokument (PDF) vilket vissa skydd kan vara särskilt känsliga för. Påminnelser skickas däremot som enklare e-postmeddelanden utan bifogade filer och kan därför passera igenom skyddet.
Vänligen kontakta oss om problemet kvarstår.
Hur ändrar jag min fakturaadress?
Du kan enkelt ändra din fakturaadress på Mina sidor.
Vad är ett OCR-nummer?
Ett OCR-nummer är en unik referens som är specifik för varje faktura och måste anges vid betalning.
Om OCR-numret inte anges kan betalningen inte kopplas till rätt faktura, vilket gör att fakturan registreras som obetald.
Övrigt
Var hittar jag mina villkor?
Hur behandlar ni person- och kunduppgifter?
Kan jag överlåta tjänster till ett annat företag?
Ja, det går oftast bra. Om ditt företag ska flytta och tjänsten inte kan tas med till den nya adressen, finns det ofta möjlighet att överlåta den till företaget som flyttar in på er gamla adress.
Fyll i och mejla följande blankett till overlatelse@bahnhof.net:
- Överlåtelse av tjänst (PDF).
- Överlåtelse av tjänst (PDF, engelska).
Vad gör jag om min molntjänst inte fungerar?
Vänligen kontakta oss för att få hjälp.
Du kan läsa mer om Virtual Private Cloud (VPC), Virtual Private Server (VPS), Blackbox och våra andra molntjänster på bahnhof.cloud.
Hur skapar jag en e-postadress?
Du skapar och administrerar enkelt dina e-postadresser och lösenord på Mina sidor.
Kan jag använda en egen e-postserver?
I de flesta fall går det bra att använda din egen e-postserver.
Observera att om du har internet via öppet nät eller stadsnät är port 25 spärrad som en säkerhetsåtgärd mot spam och virus. I sådana fall måste du använda vår utgående e-postserver för att skicka e-post.
Kom igång med e-post
- IMAP (Internet Message Access Protocol): Det vanligaste valet idag. Med IMAP sparas din e-post på servern, vilket gör det enkelt att komma åt din e-post från flera enheter, som dator och mobil.
- POP3 (Post Office Protocol): Laddar ner e-posten till en enhet och raderar den från servern. Det passar bäst om du använder din e-post på en enda enhet.
- IMAP (SSL) Inkommande server: imap.foretag.bahnhof.s Port: 993 (SSL)
- Utgående server: mailout.foretag.bahnhof.se Portar: 465 (SSL & AUTH) eller 587 (TLS & AUTH)
- Inkommande server: pop3.foretag.bahnhof.s Port: 995 (SSL)
- Utgående server: mailout.foretag.bahnhof.se Portar: 465 (SSL & AUTH) eller 587 (TLS & AUTH)
Hur lägger jag in en pekare för min domän?
Hur får jag en autentiseringskod (EPP) för min domän?
Du kan enkelt begära en autentiserings-/EPP-kod för din domän på Mina sidor.
Vänligen kontakta oss om du behöver ytterligare hjälp.