Tele 2-dom bekräftar: bevis för fildelning otillförlitligt
Publicerad 2018-04-13 08:01
Tele 2-dom bekräftar: bevis för fildelning otillförlitligt

Den 11 april rapporterade Bahnhof om ett amerikanskt fildelningsmål där en expertutredning avslöjade brister i programvaran MaverickMonitor.

Experten uppges ha identifierat faktorer som påverkar systemets tillförlitlighet, hävdat att det fattas bevis för att programvaran kvalitetstestats ordentligt och konkluderat att det saknas garanti för att MaverickMonitor producerar korrekta, konsekventa eller tillförlitliga resultat, och att systemet därför inte är tillräckligt som bevis i domstol. (Ur: Domar mot tusentals svenskar saknar tillförlitliga bevis)

Tele2 frias i ny dom

Nu bekräftas bristerna i MaverickMonitor ytterligare i en färsk dom mot Tele2. I domen framgår det att MaverickMonitor har genererat felaktiga listor med IP-nummer som till stor del tillhör andra bolag än Tele2. Detta, i kombination med det faktum att filmbolaget misslyckas redovisa hur listorna blivit till, har lett till att filmbolagets ansökan avslagits och Tele2 friats.

Utpressningsverksamhetens död?

Det krävdes bara ett enkelt ifrågasättande för att söndersmula fundamentet i filmbolagens utpressningsverksamhet. En verksamhet som har drabbat tiotusentals svenskar ekonomiskt, men framför allt angripit rätten till integritet och rättssäkerhet. Bahnhof hoppas nu på ett ökat motstånd hos operatörer som kommer leda till utpressningsverksamhetens död.

Presskontakt: Jon Karlung 076-111 01 63

- Vill du hålla dig informerad om aktuella fildelningsmål och fakturaomgångar? På utpressningskollen.se hittar du alltid de senaste ansökningarna och domstolsbesluten och kan enkelt se vilka operatörer som har avkrävts på kunduppgifter och vilka aktörer som begärt ut dem. Passa gärna på att berätta för Sveriges justitieminister vad du tycker om den här typen av utpressningsverksamhet! Längst ner på sidan kan du mejla din protest.

2018-04-11: Domar mot tusentals svenskar saknar tillförlitliga bevis

2018-03-28: Filmbolagen, fildelarna och fakturorna – FAQ

2018-03-28: Vuxenfilmsurfare utpressas på pengar – vem går säker?

2018-02-02: Njord Law Firm förbereder nya attacker mot enskilda internetanvändare

2018-01-18: Nya massutskick av utpressarbrev kan vara på väg