Bahnhof tar din säkerhet på allvar

Fenomenet med illvillig cyberaktivitet är något Bahnhof tar på stort allvar. Vi gör alltid vårt yttersta för att upptäcka och täppa till eventuella säkerhetshål. Som IT-företag ser vi kontinuerligt över säkerheten, både när det kommer till hårdvara och mjukvara som används.

I veckan utfärdade Storbritannien och USA ett gemensamt varningsmeddelandet där man anklagar Ryssland för att ligga bakom attacker på miljontals routrar, brandväggar och annan viktig nätverksutrustning för internettrafik. Bland måltavlorna finns myndigheter, företag och större internetleverantörer över hela världen.

Hög säkerhet hos Bahnhof

Inga attacker har skett mot Bahnhofs egen infrastruktur. Vi har däremot de senaste dagarna följt utvecklingen, och även tagit kontakt med företagskunder som eventuellt ligger i farozonen vid en attack. Är man företagskund hos Bahnhof med egna routrar är det viktigt att man vid konfigurering kollar att man inte lämnat något säkerhetshål öppet. Inte minst om man äger och nyttjar nätverksutrustning från Cisco som använder deras så kallade Smart Install Protocol (SMI). På dessa enheter kan det finnas en funktion som i sin standardinställning är påsatt, vilket gör maskinen sårbar.

Mota Ivan i grind

Bahnhof inledde redan förra året ett arbete med att täppa igen ett säkerhetshål i nätverksutrustning från Cisco som annars riskerat angrepp om man använt företagets så kallade Smart Install Protocol. Samma säkerhetshål som Amerikanska FBI och Department of Homeland Security tillsammans med brittiska National Cyber Security Center nu varnar för. Dessa myndigheter har även författat en text om vad man kan göra för att begränsa eventuella skador. Du kan läsa hela meddelandet här.