Jon Karlung tackar Donald Trump

Jag vill först rikta ett varmt, innerligt och personligt tack till USA:s president Donald Trump!

Hallå Donald! Den 23 mars i år signerade du ett dokument som på många sätt är oerhört positivt för vår verksamhet. Din insats för vår bransch i Sverige kan inte underskattas! Nu kanske någon misstänker att jag är ironisk. Men det är precis tvärtom. Donald Trumps signatur öppnar nämligen lysande möjligheter för Bahnhof och andra svenska IT-företag som säljer molntjänster.

Dokumentet kallas CLOUD Act och är en del av en ny amerikansk lag. I korthet innebär den att amerikanska myndigheter, helt utan insyn för kunden, kan begära ut privata och affärskritiska data från alla som valt att ha sina IT-tjänster hos en amerikanska molntjänstleverantör (till exempel Google, AWS/Amazon eller Microsoft). Det finurliga med CLOUD Act – som egentligen är en akronym för Clarifying Lawful Overseas Use of Data – är att lagen gäller alldeles oavsett var datacentret befinner sig i världen! Det spelar ingen roll om det amerikanska datacentret råkar ligga på svensk mark i Luleå, Strängnäs, Eskilstuna, Katrineholm, Västerås eller för den delen i Horndal, Avesta. Donalds devis ”America first” gäller nämligen ändå – alltid! Det betyder att amerikansk lag går före GDPR och mer lokalt påhittade grundlagar i Sverige. Att i detalj gå igenom CLOUD Act ligger förstås utanför detta VD-ord.

Men jag kan ändå inte undanhålla även denna godbit; utländska regeringar som har ett så kallat datadelningsavtal med USA (som till exempel den svenska regeringen) har rätt att i hemlighet begära ut kunddata och information från amerikanska molntjänstleverantörer, utan godkännande av domstol.

Varför tackar jag då Donald Trump?

Det är förstås för att han har skänkt oss en helt ny butik! Det kan finnas kunder som inte vill bo i Donalds Trumps privata byxficka där han fritt kan fiska upp affärskritisk information efter dagsform och humör. De kunderna är välkomna till oss! Att Donald även drar igång ett växande antal handelskrig gör inte läget stabilare för de som cementerat fast sig som molnkunder med känslig infrastruktur hos amerikanska storbolag. Vilka åtgärder som åläggs amerikanska molnjättar i ett utvidgat handelskrig med till exempel EU kan vara utlämnat till humörsvängningar.

Med CLOUD Act öppnas kort sagt dörren på vid gavel för en bred arsenal av amerikanska intressen att vaska fram de godbitar och affärsmässiga hemligheter man tycker är bra för stunden, helt utan insyn för drabbade svenska kunder. Här har Bahnhof AB en viktig roll att fylla. Vi driver svenska molntjänster i svenska datahallar helt utanför amerikansk kontroll.

Vi kan garantera att de molntjänster vi driver för tusentals företagskunder, och en allt större andel offentliga aktörer, är geografiskt lokaliserade i Sverige, och att de inte lyder under CLOUD Act.

Vi kallar det Based in Sweden. Annorlunda uttryckt kan man säga att Bahnhof med alla medel värnar kundernas integritet och skyddar kunddata från klåfingriga externa intressen. Based in Sweden är dessutom en tung kvalitetsstämpel som våra kunder har glädje av att visa upp. Utmärkande för det första halvåret i Bahnhof är att vi fortsätter att öka försäljningen av molntjänster i våra datahallar. Det är såklart inte bara en trevlig Donald-effekt som ligger bakom tillväxten. I botten finns Bahnhofs tekniska kompetens, säkerhetstänkande och långa erfarenhet. Kunder vill helt enkelt ha en tung operatör som tar ett helhetsansvar, och som på djupet tar datasäkerhet på allvar – därtill med helt rimliga priser.

Vi kan erbjuda säkra molntjänster i kombination med tunga nättjänster. Om nätet kan liknas vid blodomloppet i kroppen, så är datahallarna hjärtat. Det är inte en affärsmässig fördel att stänga av hjärtat. Bägge delarna är en förutsättning för att vara en trovärdig aktör. Vi gifter ihop nättjänsterna med våra datahallar. Vi satsar därför nu offensivt på att vässa och bygga ut anläggningarna. Just nu pågår bygget av Sparven 2.0 i centrala i Malmö. Målet är att möta en växande regional efterfrågan på våra tjänster från privata och offentliga aktörer. Vi har dessutom precis färdigställt den tredje sektionen i anläggningen Thule i centrala Stockholm, som nu i dagarna står öppen för nya kunder. I kulisserna pågår även arbetet med datacentret Elementica

Allt det här sammanfattar själen i Bahnhof. Vi har ett jordnära perspektiv och får saker gjorda, men vi brinner också för innovationer och att hitta helt nya infallsvinklar på teknik. Ett färskt sådant exempel är att vi nu undersöker möjligheterna att etablera basstationer för 5G och trådlös access. PTS har alldeles nyligen beviljat Bahnhof testtillstånd för att köra 5G på 3,5 Ghz-bandet och vi kommer nu etablera ett antal basstationer med perspektivet Öppet Spektrum.

Vi är övertygade om att när PTS väljer att öppna upp spektrumbandet till fler aktörer så kommer det att öka konkurrensen för mobila tjänster och vi kommer att se tekniska innovationer som ingen hittills ens vågat fundera på.

Jag vill slutligen i datasäkerhets-sammanhang åter uppmärksamma de olika immaterialrättsliga aktörer och advokatbyråer som i närmast industriell skala driver utpressning mot vanliga svenska hushåll.

De senaste månaderna har tiotusentals kunder hos alla de stora operatörerna – Comhem, Telia, Bredbandsbolaget – fått kravbrev i enlighet med IPRED-lagen. Många svenskar har oskyldigt blivit anklagade för att ha laddat ner en film från nätet. Det är inte bara en rättsskandal att detta får pågå. Breven visar sig dessutom vila på felaktig information, men de privatpersoner som får dem har ändå svårt att värja sig mot oskäliga kravbrev på tusentals kronor. Jag tycker det här på ett konkret sätt belyser vad dataskydd handlar om i praktiken. Bahnhof är den enda av de stora operatörerna som konsekvent inte lämnat ut några data alls om våra kunder till utpressarna. Inget har lämnats ut eller kommer att lämnas ut.

Hurdå? Den genialiskt enkla lösningen är att vi inte sparar loggfiler. Det finns därmed ingenting att lämna ut. Frågan är dock varför alla de andra operatörerna sparar känslig data om sina kunder.

Här finns minst en gravad hund. Varför sparar de andra bredbandsoperatörerna så mycket information om just dig som kund, när de rent tekniskt faktiskt inte behöver det för att kunna leverera avtalad tjänst. Fråga dem gärna om det! Den som är intresserad kan med fördel läsa helt färska domar, på den opinionsdrivande upplysningstjänst Bahnhof tagit initiativ till, med webbadress utpressningskollen.SE.

Mitt löfte till dig som är kund i Bahnhof: Vi kommer alltid att slåss till det yttersta för att säkra och skydda dig som kund!

Täby, 2018-08-19

Jon Karlung, verkställande direktör