Bahnhof har öppnat ytterligare en serverhall i Sparven, mitt i Malmö city

Andréas Moberg, försäljningsansvarig Malmö och Jon Karlung, vd Bahnhof, förklarar den nya serverhallen invigd.

Idag den 7 februari 2019 öppnar Bahnhof sin andra serverhall i den gamla telestationen Sparven som ligger i området Lugnet, mitt i centrala Malmö. Vi har funnits uppe på högsta våningen i den gamla televerksstationen sen 2014 och de infrastrukturella fördelarna är samma idag som när Televerket drog sitt kopparnät hit, skillnaden är att idag är det fiber som sammanstrålar från hela staden.

Inne i Sparven råder Apollo 11-tema eftersom området Lugnet blir Tranquility på engelska. Så kallas även platsen på månen där människan landade för första gången. Därför heter vår del av telestationen Sparven Tranquility Base.

Bahnhofs senaste serverhall har, precis som alla våra hallar, höga miljökrav när det handlar om att ta till vara på energi och värme.

En server hos oss är en del av vårt gröna kretslopp som respekterar, tar tillvara på och ger tillbaka till naturen. Vi har ett nära samarbete med vattenkraftverk och andra energianläggningar för att utvinna, utbyta och återvinna energi, och är på så sätt en del av ett långsiktigt och hållbart energiekosystem, säger Bahnhofs vd Jon Karlung.

Bahnhof är världsledande vad gäller miljövänlig energianvändning. Vi använder 100% förnyelsebar el från gröna källor som vi utnyttjar på effektivast möjliga sätt och därefter återvinner med minimalt energitapp, med målet att lämna ett bestående intryck utan något klimatavtryck. Temperatur och luftfuktighet regleras kontinuerligt för att skapa ett perfekt klimat för servrarna. Alla våra serverhallar byggs från början med syftet att återvinna servarnas värme.

Dessutom är alla serverhallar ”Based in Sweden” vilket betyder att vi garanterar till 100% att data på svensk mark. Alla våra datacenter uppfyller denna garanti och ger vi våra kunder maximal säkerhet mot avlyssning, företagsspionage, myndighetsövervakning och andra former av intrång i integriteten.

Presskontakt: Jon Karlung 076-111 01 60

10 snabba fakta om Bahnhofs serverhall Sparven:
1. Öppnade första serverhallen i Sparven med tillhörande kontor 1 september 2014

2. Sparven har idag totalt 122 rackskåp

3. Bahnhof erbjuder svartfiber från Malmö stad eller Skanova finns stora ODF:er redan på plats för snabb och smidig inkoppling

4. Lågspänning till eget ställverk med reservkraftsautomatik. Ställverket bygger på den senaste tekniken – även mycket avancerat underhåll kan utföras utan avbrott. Ställverket har dubbla 1 MVA-transformatorer.

5. Samtliga avsäkringar i anläggningen övervakas via ett centralt system för exakt debiteringsunderlag: betala bara för den el ni förbrukar. Vi kan tillhandahålla alla standardiserade avsäkringstyper, både på 1- och 3-fas.

6. Hallens nyskapande kylsystem fläktluftkylare har kyleffekt på upp till 60 kW per modul. Kylproduktionen är redundant med två skilda system. Sparven klimatiseras enligt ASHRAE:s regler.

7. Målet för anläggningen är PUE 1.2.

8. För avbrottsfri elförsörjning har Sparven ett UPS-system som filtrerar bort alla störningar från elnätet. UPS:erna har modulredundans och batteribackup för mer än 10 minuter vid full belastning.

9. Sparven har en automatstartande dieselgenerator vars effekt kan driva hela anläggningen. Kabelvägarna från reservkraft till ställverk och från nät till ställverk löper åtskilda från varandra.

10. Anläggningen uppfyller säkerhetsklass 3 och larmklass 3

Om Bahnhof

Bahnhof erbjuder snabba, säkra och prisvärda internettjänster sedan 1994. Vårt löfte är att ge kunderna maximal säkerhet mot övervakning, företagsspionage och läckor – något som blir allt viktigare när samhället digitaliseras.