BAHNHOF AVSLÖJAR: Amerikanska porrutpressaren Robert Cashman ska nu casha in på svenska internetanvändare

Förra veckan avslöjade Bahnhof hur Telia lämnat ut kunduppgifter till ett värde av 79 370 000 kronor under 2021. Att skicka hotfulla betalningskrav till påstådda fildelare verkar onekligen vara en lukrativ verksamhet, men vart går pengarna egentligen?

För tre år sedan publicerade Bahnhof en utredning som visade att utpressningsbrev till påstådda fildelare framför allt gynnar förmögna filmbolag och upphovsrättsbolag, trots att lagstiftningen som möjliggör verksamheten uttryckligen är till för att underlätta för upphovsmän (dvs. filmskapare, musiker och andra kreatörer) som har ”begränsade ekonomiska resurser” (s.9. Diar. 2017:4).

Det senaste året har många nya aktörer dykt upp i Sverige för att jaga personer i upphovsrättens namn, och frågan är nu om det faktiskt är fattiga konstnärer och kreatörer – eller storbolag med miljonomsättning som utnyttjar lagstiftningen.

Vi kan ta det senaste tillskottet som exempel: Bolaget Strike 3 Holdings LCC dök upp i svensk domstol den 19 februari 2021 och begärde, med hjälp av NJORD Law Firm, att Telia skulle lämna ut kunduppgifterna bakom 686 IP-adresser som påstås ha laddat ner diverse olika porrfilmer, däribland Vixen Jessie Saint XXXTushy – Nancy Ace Anal With a Millionaire och Tushy – Leah Lee Squeezing it in

En snabb sökning på namnet Strike Holdings LCC visar att de äger upphovsrätten till ett antal porrfilmsproduktioner, och att de har ägnat sig åt att jaga påstådda fildelare i USA sedan åtminstone 2018. Bolaget är baserat i Texas och omsätter 5 miljoner dollar (43 235 100 kronor) per år – en summa som knappast kan definieras som ”begränsade ekonomiska resurser”. Bolagets vd utgör kronan på verket, då han heter något så passande som Robert Cashman.

Så, grattis Sverige! Snart kommer utpressningsfakturor från Cashman!

– Håll dig uppdaterad med Utpressningskollen!

På utpressningskollen.se hittar du de senaste ansökningarna och besluten i upphovsrättsmål och kan förutse nya vågor av utpressningsbrev, långt innan de skickas. Vi uppdaterar löpande med nya domstolsdokument och länkar till artiklar som exponerar utpressningsverksamhetens olika delar.