Bahnhof säkrar sin infrastruktur, stänger Bahnhof.se

Det har inte undgått någon att cyberhoten har ökat, både från enskilda hackare och fientliga stater. Privatpersoner, myndigheter, kommuner och andra organisationer utsätts dagligen för en rad olika angrepp.

För att garantera våra kunders säkerhet har vi därför beslutat att stänga all vår direkta onlinekommunikation. Bahnhofs sidor på sociala medier kommer avslutas, medan Bahnhof.se och andra delar ersätts med nya system.

Vi har redan påbörjat byggnationen av helt ny infrastruktur, baserad på hackningssäker hårdvara. Först att bytas ut blir vårt fibernät, som ersätts med andra typer av optiska signalmedel. Detta i ett unikt samarbete med Svenska Fyrsällskapet:

– Semaforer! Och ljusspeglar en masse, från Malmö till Haparanda. Bahnhof har alltid legat i framkant när det gäller teknisk innovation, men ibland behöver man våga blicka bakåt för att komma framåt. Internet är fantastiskt på sitt sätt, men det är ett sårbart system till skillnad från de välbeprövade semaforerna. Lycka till att hacka våra ljusspeglar, säger Jon Karlung, vd för Bahnhof.

Bahnhof.se med Mina sidor kommer ersättas med ett sofistikerat hålkortssystem. Varje månad får samtliga kunder ett personligt, uppdaterat hålkort på posten. Korten rymmer 96 kolumner, motsvarande 96 byte, vilket är mer än tillräckligt för den lilla mängden kunddata som Bahnhof lagrar. För ändamålet kommer 50 pensionerade stansoperatriser rekryteras till vårt kontor i Borlänge.

– Vi förstår att det här kan kännas ovant och svårt, framför allt för den yngre generationen, men det är det som är hela tanken. Det ska inte vara enkelt! Ju svårare det blir för våra kunder att nyttja tjänsterna och komma åt sin information, desto svårare blir det för hackare.

Trots att Bahnhof självt alltså tar ett steg tillbaka från det globala nätet, kommer vi även fortsättningsvis erbjuda internetuppkoppling till våra kunder. Här görs betydande säkerhetsförbättringar, med en återlansering av modemet Zyxel U-90E.

– Vi hittade ett restlager från årets julklapp -96 på kontoret. Med 56 Kbps tröttnar hackarna innan de kommit någonstans. Som komplement har vi utvecklat ett antivirusprogram i Pascalkod som vi kallar LIRPA: Low Intelligence Rampage Powered Antivirus.

Personliga hålkort och instruktioner skickas ut till samtliga kunder under april. I slutet av månaden stängs Bahnhof.se och alla relaterade sidor för gott, inklusive sociala medier.

Detta blir vårt sista meddelande på Bahnhof.se. För löpande information: följ oss på text-TV, sida 999.