Nyheter

Bahnhof: “Vi läser inte in könsroller hos någon”

Med ett inlägg på Facebook har Bahnhof väckt en het debatt om jämställdhet inom IT-branschen. En viktig debatt som vi välkomnar och som vi hoppas får spridning även i andra branscher. Det hela tog avstamp i en jobbannons på vår Facebook-sida där vi använde en egen variant av det välkända internet-memet “Distracted boyfriend” för att visualisera jobbsökarförfarandet på ett humoristiskt sätt. Just detta meme har cirkulerat på internet i ungefär ett år, och använts på otaliga sätt för att förmedla lika många budskap. Att använda memes i sin kommunikation är inget nytt för varken privatpersoner eller företag, tvärtom är det väl beprövat eller kanske till och med en aning förlegat.

Men det går fortfarande att hitta exempel på skicklig memeanvändning som ger positiva effekter. Till exempel Delicato och Livrustkammaren har nått framgång på sociala medier med hjälp av en kommunikation som innefattar memeanvändning, och memet ”Distracted boyfriend” som nu har väckt debatt har båda verksamheterna själva också använt. Dock har vår användning av ett och samma meme mottagits på vitt skilda sätt och genererat helt olika resultat.

För oss visar bilden en situation där någon är uppenbart mer intresserad av någon annan än sin partner, och en partner som är upprörd över detta. Situationen anspelar på svartsjuka och längtan efter något som är bättre än det man redan har. I vår variant av memet är det istället ”du” (som figurativ jobbkandidat) som är mer intresserad och lockad av Bahnhof än din nuvarande arbetsgivare. Andemeningen är att Bahnhof är en attraktiv arbetsplats som kan locka dig att lämna relationen med din nuvarande arbetsplats.

Vår användning av det här memet har lett till kritik och ifrågasättande av Bahnhofs företagskultur. Därför vill jag så tydligt som möjligt förklara hur Bahnhof tänker. I bilden ser vi personer som gestaltar en situation. Situationen hade varit exakt densamma oavsett individernas färger, former och egenskaper – vi läser inte in könsroller eller könsegenskaper hos någon. Precis så resonerar vi också när vi anställer, och precis så tänker vi om varandra inom bolaget. När vi ska anställa söker vi en viss kompetens – oavsett kön, oavsett vem du går hem till när arbetsdagen är över, oavsett om du ber till en gud eller inte. Det är kompetensen och individen vi ser när vi ska anställa, och det är även så vi jobbar och umgås med varandra dagligen. 

Vi har under det senaste dygnet även mottagit frågor om Bahnhofs jämställdhet i siffror. Alltså hur många män och kvinnor det finns på bolaget. Och varje gång har jag svarat likadant: du menar att det bara finns två kön som är viktiga att räkna? För oss är det oviktigt vad våra anställda har mellan benen, könsfrågan hör inte hemma på vår arbetsplats! Bahnhof har, och eftersträvar alltid, vad man kallar en platt organisation. Alla får komma till tals och alla har samma möjlighet till interna karriärer och utveckling. Allt som behövs är kompetens och en egen vilja att utvecklas med företaget. Egenskaper som oss veterligen inte har med kön att göra.

I våra egna kommentarsfält på Facebook har memet framhållits som bevis för att Bahnhof är ett företag med machokultur och sunkig kvinnosyn. Låt mig vara väldigt tydlig på den här punkten – bilden som memet utgår ifrån visar modeller som inte arbetar hos oss och inte heller personligen representerar oss som företag. Att låta en sådan tolkning avgöra hur vi är som företag är lika orimligt som att hålla oss ansvariga för vad Jar Jar Binks har sagt i en Star Wars-film för att vi har delat en bild som föreställer Jar Jar Binks. Vi är idag ca 240 anställda och har 9 kontor i Sverige, om det någonstans inom bolaget finns någon som diskriminerar pga av kön, etnicitet eller sexualitet så har vi misslyckats med den rekryteringen, för sådana personer hör inte hemma på Bahnhof. Och så har det alltid varit. Bahnhof har länge tagit ställning i hbtq-frågor och samarbetat med Stockholm Pride i många år.

Bahnhof är, och kommer alltid att vara, en förespråkare för rätten till yttrandefrihet och ett privatliv på nätet – oavsett om det gäller memes eller mänskliga rättigheter.

Fler nyheter

Bahnhofs bokslutskommuniké 2023

År 2023 i sammanfattning Omsättning: 1877,4 Mkr (1731,0 Mkr) Resultat före avskrivningar (EBITDA): 327,8 Mkr (292,8 Mkr) Rörelseresultat (EBIT): 262,8 Mkr (227,6 Mkr) Resultat efter

Läs mer