Bahnhof har tidigare ifrågasatt Post- och telestyrelsens informationshantering och inte velat lämna ut adresslistor över våra kunder i stadsnät för PTS ”marknadsanalytiska ändamål”, och den 24 februari gick PTS ut och hotade med miljonböter om vi inte lämnar ut adresserna.
Den 25 februari mottog en av Bahnhofs anställda en mejltråd som en PTS-tjänsteman skickat av misstag, där alla våra misstankar om PTS osäkra informationshantering bekräftas.
PTS-tjänstemannen har råkat skicka oss en konversation mellan Telia och PTS, med uppgifter som representanten från Telia upprepade gånger understryker är mycket affärskänsliga och ska hanteras med sekretess.
Mejltråden skulle skickas till någon inom PTS, men vid valet av mottagare har man slarvat och råkat välja en person hos Bahnhof med samma förnamn som tjänstemannen vid PTS. PTS har alltså inte bara misslyckats med att hålla Telias önskade sekretess, utan dessutom skickat de ”mycket affärskänsliga” uppgifterna till en av Telias konkurrenter.
I mejltråden mellan PTS-tjänstemännen blottas även ytterligare informationssäkerhetsbrister när de skickar viktiga lösenord via den amerikanskägda chattjänsten Skype. Ett förfarande som är direkt olämpligt ur säkerhetshänseende.
När tjänstemannen vid PTS insett sitt misstag skrev denne till vår medarbetare och bad om ursäkt. Men inga ursäkter kan reparera vårt numera obefintliga förtroende för PTS dataskydd. Vi kommer fortsätta överklaga deras orimliga krav på att få ut uppgifter om våra kunder, miljonböter eller ej.