Nyheter

Rekordsnabb fiber tack vare Bahnhofs tekniker

På Bahnhof är vi stolta över att ha ett av marknadens mest erfarna och engagerade teknikteam. Våra tekniker är de som gör det möjligt för företag och privatpersoner att få en stabil internetuppkoppling, snabbt och säkert.

Oavsett om det handlar om att installera fiber hos en kund, eller att felsöka en uppkoppling, är våra tekniker redo. Samuel, en av Bahnhofs tekniker, har lång erfarenhet av att installera säkra fiberanslutningar.

– Efter ett tag är det som att man kan se genom väggarna, säger Samuel medan han fokuserat svetsar ihop två fiberkablar för att koppla en server till internet.

Extra säkerhet för kritiska verksamheter

I många fall drar Samuel en extra fiberkabel som går en annan väg än huvudkabeln. Därefter är fiberkabeln redo att ta över ifall det blir något fel. Det kan med andra ord vara skillnaden mellan fortsatt verksamhet, och ett kostsamt driftstopp.

Förlorar till exempel ett sjukhus sin internetanslutning kan operationer behöva avbrytas och liv stå i fara. För att undvika detta rekommenderar Bahnhof alltid företag med kritiska system att installera extra fiberkablar, dragna från helt olika platser.

Nyare teknik för starkare fiberkablar

Fiberkablar är gjorda av glas, och lika tunna som sytrådar. De är extremt känsliga och kan därför lätt gå sönder om de hanteras felaktigt. Anton, en annan av Bahnhofs tekniker, har sett många exempel på detta. Ofta under till synes oskyldiga aktiviteter såsom vid städning i hemmet.

– Mjölksyran kommer på en gång när man jobbar ovanför huvudet, säger Anton medan han arbetar med att få igång internet igen hos en privatkund på Kungsholmen i Stockholm.

Äldre fiberkablar är särskilt ömtåliga, men den tekniska utvecklingen går framåt. Nya fiberkablar är mer flexibla och kan böjas betydligt mer utan att gå sönder.

Tekniker visar böjd teknik
Jimmy visar hur mycket man kan böja en fiberkabel innan den bryts.

– De gamla kablarna tålde knappt någon böjning alls, men nu har vi mycket mer tåliga lösningar, förklarar Jimmy, en annan av Bahnhofs tekniker.

Samtidigt poängterar han att fiberkablar aldrig bör utsättas för den typen av böjning, oavsett om de klarar det eller ej. Det kan nämligen leda till att att delar av ljuset i kablarna går förlorat, och i värsta fall orsaka att kabeln bryts.

Snabb insats när olyckan är framme

Trots dessa framsteg finns det fortfarande oförutsedda händelser som kan orsaka avbrott. En företagskund förlorade till exempel sin internetanslutning när en fiberkabel blev avskuren under en renovering i en restaurang i samma byggnad. Fredrik, en annan av Bahnhofs tekniker, använde en ljuskälla för att snabbt hitta var felet låg.

Fiberkabel lyser rött
Fiberkabeln lyser rött där den har gått av.

– Vi är 20 personer på företaget och en majoritet jobbar hemma idag därför att vi inte har något internet på kontoret, säger kunden som är tacksam för att snabbt komma tillbaka till normal verksamhet.

Till skillnad från många andra bredbandsleverantörer, som enbart anlitar externa företag, genomför Bahnhof en majoritet av det tekniska arbetet med egen personal. Därför kan du som kund förvänta dig snabba installationer och personlig service från Bahnhof.

Rekordsnabb fiberinstallation

Rekordet på en nyinstallation av en företagskund ligger för närvarande på 36 minuter från beställning av tjänsten till att kunden var uppkopplad till internet med nydragna fiberkablar.

– Så snabbt går det bara när planeterna står rätt, men det är ju också ett bevis på vår förmåga att leverera riktigt snabbt, avslutar arbetsledaren Jannis.

Behöver du hjälp med fiber? Bahnhofs tekniker står redo att hjälpa dig, oavsett om du är en privatperson eller ett företag. Kontakta oss idag för snabb, kompetent och pålitlig service.

Fler nyheter

Sverige röstar ja till Chat Control

Idag röstade Sveriges justitieutskott – som väntat – för det nya kompromissförslaget till Chat Control. Av riksdagens partier röstade Vänsterpartiet, Centerpartiet, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna nej

Läs mer