Nya massutskick av utpressarbrev kan vara på väg

Njord Law Firm fortsätter med sina utpressningsbrev till privatpersoner. Just nu finns det 12 pågående ärenden hos Patent- och marknadsdomstolen som kan resultera i ännu fler massutskick av utpressningsbrev.

På utpressningskollen.se (tidigare spridningskollen.org) har vi samlat alla pågående, avslutade och avskrivna ärenden med tillhörande dokument från Patent- och marknadsdomstolen. Av integritetsskäl vi har maskerat allt som kan avslöja kunden som riskerar att drabbas av utpressningen.

Bahnhof anser att det här tillvägagångssättet inte är rättssäkert då helt felaktiga krav kan leda till att mottagaren väljer den enklaste lösningen och betalar. Kravbeloppet har hittills visat sig vara omkring 4 500 kr för att slippa rättegång.

Att utpressningsbreven är lagliga och får fortsätta att skickas ut till enskilda privatpersoner är inte värdigt en rättsstat. Ansvaret för att det sker ligger hos justitieminister Morgan Johansson. Vi kräver att han omgående ser till att lagstiftningen som gör utpressningsbreven möjliga skrotas. Morgan Johansson bör se till att internationell upphovsrättslagstiftning är anpassad till den digitala världen som vi lever i nu och framåt.

Bahnhof har hittills aldrig lämnat ut kunduppgifter som kan användas för den här typen av utpressning. Skälet är att vi lagrar data i högst 24 timmar.

Bahnhof sparar inte loggfiler om våra kunder. Det gör det omöjligt att knyta IP-nummer till en specifik kund. Vi värnar om våra kunders integritet.

Presskontakt: Jon Karlung, 076-111 01 60

Så här protesterar du mot utpressningsbreven:

Gå in på Utpressningskollen och lämna din protest.