Riv monopolen – bygg ett öppet 5G-nät

Utvecklingen och utbyggnaden av 5G-nät i Sverige kräver ett helt nytt tänk. Detta för att bryta telekomjättarnas nuvarande monopol på den svenska marknaden. Det var Bahnhofs vd Jon Karlungs budskap när han deltog på Post- och telestyrelsens 5G-forum den 13 april.

Det digitala samhället kommer i allt högre grad att utgöra kärnan i Sveriges ekonomi, vilket kräver en god nättäckning i hela landet. Men vi behöver en mer öppen och mer flexibel spektrumhantering, som ger fler än bara mobiljättarna tillgång till 5G-spektrumet.

Öppet spektrum

På Post- och telestyrelsens 5G-forum föreslog nyligen Bahnhofs vd Jon Karlung att vid tilldelningen av 3,4-3,8 Ghz-bandet för 5G-användning bör delar av spektrumet reserveras för ett nytt och öppet nät som man kallar för “Öppet spektrum”. En idé som mottogs väldigt väl av många närvarande.

– Flera talare pratade om samma sak och idén verkar ha tagit fäste. Deltagare kom fram till mig efteråt och sa att det var revolutionerande. Det är en dörr som har varit helt öppen men ingen har förstått att den varit öppen enligt en som jag pratade med, säger Jon Karlung.

Riv monopolen

EU har uppmanat Sverige och övriga medlemsstater att, under sina respektive bedömningar vid tillståndsgivning för spektrum, bland annat se till främjandet av innovativa digitala tjänster.

– Därför är det avgörande att monopolen rivs och att inte bara dagens mobiljättar får tillgång till delar av spektrumet. Sverige bör istället öppna upp för konkurrens, innovation och samhällsutveckling. Andra länder har redan infört öppna spektrum, bland annat USA med sitt Citizen Broadband Radio Services, förklarar Jon Karlung.

Jon Karlungs presentation finns som PDF att ladda ner här.