Ny dom fastställer: slut på fildelarutpressning i Danmark

Filmbolag jagar fildelare världen över med utpressningsfakturor på enorma summor. Nu sätter Danmark stopp för utpressningsverksamheten i en historisk dom.

Det är inte bara svenska internetanvändare som har anklagats för fildelning och drabbats av utpressningsfakturor. Även i våra nordiska grannländer har filmbolag företrädda av särskilda advokatfirmor (däribland Njord Law Firm) drivit rättsprocesser mot internetoperatörer för att få ut kunduppgifter om påstådda fildelare som de sedan skickar fakturor till.

Nu sätter Danmarks Østre Landsret (motsvarande hovrätt) stopp för verksamheten i en färsk dom som fastslår att operatörer inte längre kan tvingas lämna ut uppgifter om personer som misstänks för fildelning till filmbolag och deras advokatfirmor. Hädanefter ska danska operatörer endast behöva lämna ut kunduppgifter till poliser i samband med bekämpning av terrorbrott och annan grov brottslighet, och inte till privata aktörer med kommersiella intressen.

Den danska domen markerar en milstolpe som kommer stärka medborgarnas rättsäkerhet och öka skyddet för personlig data. Danmark är inte först att sätta ner foten mot utpressare, i Australien har domstolen satt så tuffa villkor för att lämna ut kunduppgifter att inga filmbolag vill gå med på dem, och på så vis har de helt sluppit fenomenet.

Men samtidigt som danska operatörer lämnar ut mindre och mindre uppgifter, får svenska operatörer förfrågningar om att lämna ut mer uppgifter. Bara den senaste månaden har det kommit in sju nya ansökningar till Patent- och marknadsdomstolen, främst från NJORD Law Firm, som kommer ge filmbolagen ännu mer kunduppgifter att använda i nya omgångar av utpressningsbrev.

Är det verkligen såhär vi vill ha det? Vore det inte bättre om vi bara följde Danmarks goda exempel?