Så kan amerikanska myndigheter få tag på din molndata

Att din data lagras i datahallar i Sverige innebär inte per automatik att den är i tryggt förvar. Om molnföretaget du anlitat är amerikanskt kan dina uppgifter hamna hos myndigheter på andra sidan Atlanten.

Många företag sparar data på egna servrar som drar ström och kräver resurser. Molnbaserad drift kan ge flexibel och skalbar IT till en lägre kostnad. Vad många däremot inte känner till är att amerikanska myndigheter har möjlighet att begära ut data om det är ett amerikanskt företag som äger och driver serverhallen.

I skuggan av GDPR klubbades lagen “Cloud Act” igenom i USA nyligen. En lag som bland annat innebär att amerikanska molnleverantörer kan tvingas lämna ut data till amerikanska myndigheter, oaktat om servrarna står i Sverige eller någon annanstans i Europa.

Det faktum att “Cloud Act” ger amerikanska myndigheter möjlighet att begära ut data från amerikanska molnföretag borde oroa svenska företag. Vill man verkligen låta amerikanska jättar som exempelvis Amazon och Microsoft hantera känslig information? Risken är att man äventyrar både sin egen och sina kunders data!

Är man det minsta osäker på hur ens uppgifter hanteras finns det som tur är ett enkelt sätt att säkra upp sin data: välj ett svenskt företag som tar hand om din data på ett säkert sätt.

Är du nyfiken på skräddarsydda driftlösningar och IT-tjänster? Genom drift av egna miljövänliga datahallar har Bahnhof lång erfarenhet av molntjänster och serverdrift – alltid med våra kunders integritet i fokus.

Med vår molnlösning Bahnhof Cloud behöver du inte kompromissa med säkerhet eller sekretess – all data lagras i våra egna datahallar i Sverige. Det är flexibelt, skalbart och svenskt.

Presskontakt: Jon Karlung 076-111 01 60