Vinnaren är utsedd – Com Hem har Sveriges dyraste bredband

Idag släppte Post- och telestyrelsen (PTS) sin årliga prisrapport som varje år redovisar prisutvecklingen i Sverige för fast och mobilt bredband och mobiltelefoni från ett konsumentperspektiv. De har samlat in prisuppgifter från ett hundratal så kallade tjänsteportaler som är knutna till privata och kommunala stadsnät.

Rapporten visar att Bahnhofs priser för fast bredband är lägre i förhållande till de stora internetleverantörernas medianpriser, dvs Com Hem (numera Tele2), Telenor och Telia. Com Hem å andra sidan ligger över medianpris i alla kategorier.

Rapporten visar också att abonnemang på 1 Gbit/s är avsevärt dyrare än abonnemang på 100 Mbit/s. Den visar också att det är få internetleverantörer som erbjuder privatkunder 1 Gbit/s. I det sammanhanget står Bahnhof ut som enda internetoperatör som erbjuder 10/10 Gbit/s för 298 kr/mån de sex första månaderna och därefter 498 kr/mån till privatpersoner.

Medianpriset för bredband

Medianpriset för 100/10 Mbit/s är 285 kronor/månad
Medianpriset för 100/100 Mbit/s är 335 kronor/månad
Medianpriset för 1 Gbit/s / 100 Mbit/s är 789 kronor/månad
Medianpriset för 1/1 Gbit/s är 789 kronor/månad
Fastpris för 10/10 Gbit/s hos Bahnhof är 298 kronor/ månad i 6 månader, därefter 498 kronor/månad*

*För närvarande i bostadsrättsföreningar, villor och lägenheter med egen fiber. Men vi jobbar på att få med stadsnäten också.

Presskontakt: Jon Karlung 076-111 01 60