KUNDINFORMATION: Var redo när åskan kommer.

Ta hand om din dator, router och annan elektrisk utrustning i sommar. Ett blixtnedslag eller ett strömavbrott kan, om oturen är framme, förstöra apparater som är kopplade till både eluttaget och telefonjacket.

Ska du bort på semester kan det var värt att dra ut diverse kablar, dessutom minimerar du risken att din granne laddar ner film på din uppkoppling.

Var redo! Checklista för den som vill vara förberedd när åskan kommer:

– Skaffa eller kolla upp att du har jordfelsbrytare och överspänningsskydd. Dessa kommer automatiskt slå av elen vid en spänningstopp. OBS! En jordfelsbrytare minskar risken för brand, men varken den eller ett överspänningsskydd skyddar din router eller dator till 100% vid blixtnedslag.

– Dra ur router, dator, laddare, telefon och tv från eluttaget. Tänk på att även annan elektrisk som kyl och frys kan ta skada vid blixtnedslag som letar sig in i din bostad.

– Dra ur kabeln till din fasta telefon.

– Lägg kablarna en bit bort från uttaget, blixten kan leta upp kontakten eftersom blixtar kan hoppa ur eluttaget.

– Router och annan elektrisk utrustning som blivit skadad av blixten eller vid strömavbrott ersätts sällan av återförsäljaren. Men! Kolla med ditt försäkringsbolag, de kanske har försäkring för detta.

Efter åskan.

– Är det kört om blixten tog min router? Vet inte, men testa alltid att starta om!

Visste du att…

…fiberkablar inte leder el. Men om du kopplar in din IP-telefon i ”vanliga” telefonjacket så kan blixten så klart ta den.

För dig som vill veta mer: Här skulle vi kunna snabblänka till olika sidor på internet, men det enklaste är att du använder orden “åska” “blixt” eller “strömavbrott” tillsammans med ord som t ex “dator” och söker i valfri webbläsare. Då kommer du få jättemånga länkar till sidor och preppersgrupper som kan ta hand om din vetgirighet.

Kundkontakt: Chatta på bahnhof.se/minasidor eller ring 010-510 00 00.