Vuxenfilmsurfare utpressas på pengar – vem går säker?

Filmbolagens kamp mot fildelare och operatörernas rundhänthet med kunduppgifter fortsätter. Bara under mars månad har det trillat in sju nya ansökningar om uppgiftsutlämning hos Patent- och marknadsdomstolen och fem domar med olika deltagare men samma resultat – operatören döms till att lämna ut kunduppgifter.

Bahnhof har aldrig lämnat ut kunduppgifter till den här typen av utpressningsverksamhet eftersom det strider mot våra värderingar och för att vi lagrar data i högst 24 timmar och därför inte ens har något att lämna ut.

Det finns dock andra operatörer som ser till att utpressningsverksamheten kan fortsätta, till exempel Telia som är objektet för mer än hälften av mars månads ansökningar och domar. Men även om filmbolagen fortsätter som vanligt verkar fokus ha skiftat något. Istället för kända Hollywoodproduktioner har större delen av årets fildelningsmål handlat om fildelning av porrfilmer. Det betyder att ett stort antal svenska porrtittare snart kommer överraskas av utpressningsfakturor.

Hotet mot porrsurfarna väcker antagligen oro hos många. Vissa ligger kanske svettigt sömnlösa och bläddrar febrilt igenom minnet för att komma ihåg eventuella porrfilmsnedladdningar. Några oroar sig säkert mer för att inte ha råd att betala en eventuell faktura medan andra kanske snarare oroar sig för att avslöjas som porrtittare om brevet råkar öppnas av någon obehörig. För flera har hallmattan säkert redan blivit laddad med ångest för det som kanske ligger där och väntar en dag.

Men är all oro verkligen befogad? Vi på Bahnhof tror inte det! Vi har övervakat den här typen av verksamhet i flera år och kan därför dra vissa säkra slutsatser. Vi har samlat upp och besvarat fyra vanliga frågor kring processen som ringar in och reder ut de vanligaste missförstånden och orosmomenten. Kunskap är makt, och vi delar gärna med oss så att fler kan stå upp och kämpa med oss.

Presskontakt: Jon Karlung 076-111 01 60

– Vill du hålla dig informerad om aktuella fildelningsmål och fakturaomgångar? På utpressningskollen.se hittar du alltid de senaste ansökningarna och domstolsbesluten och kan enkelt se vilka operatörer som har avkrävts på kunduppgifter och vilka aktörer som begärt ut dem. Passa gärna på att berätta för Sveriges justitieminister vad du tycker om den här typen av utpressningsverksamhet! Längst ner på sidan kan du mejla din protest.