Kom igång med ditt bredband - upp till 10 000 Mbit/s
Denna guide avser bredbandsuppkoppling på 10 000 Mbit/s (10 Gbit/s). Om din uppkoppling har en lägre hastighet kan du klicka här för att komma igång.
Om du har en fiberkabel och/eller annan utrustning från Bahnhof sedan tidigare, kan du koppla ur den. Allt du behöver är din nya router.
Du kan också byta hastighet genom att gå in på Mina sidor och välja den hastighet du vill ha, eller ringa oss på 010-510 00 00. I de flesta fall sker hastighetsbytet direkt, men i vissa nät kan det ta 1-5 dagar.
Koppla in och starta routern
Koppla in routerns strömsladd och starta med På/Av-knappen. Vänta cirka 20 minuter medan routern hämtar inställningar.
Koppla in fiberkabeln
Vänligen notera att det finns två typer av fiberuttag (modell A eller B). Om ditt uttag inte matchar någon av dessa modeller, skicka en bild på uttaget till villafiber@bahnhof.net.
1. Avlägsna gummiskydden från båda ändarna av fiberkabeln.
2. Öppna luckan på baksidan av routern.
3. Dra ur den svarta pluggen, och koppla in den mindre kontakten i uttaget märkt “FIBER”.
4. Anslut den större änden till ditt fiberuttag.
För in kabeln i uttaget.
Tryck ner den räfflade biten på uttagets ena sida.
För varsamt in den blå biten av kabeln, och släpp sedan den räfflade delen.
Klart!
Ta bort den nedre plasthållaren genom att trycka på sidorna och dra ut den.
För varsamt in den blå delen av kabeln.
Skjut tillbaka plasthållaren så att kabeln hålls på plats i uttaget.
Klart!
Anslut till nätverket
När lamporna på routern slutat blinka kan du ansluta till WiFi-nätverket med din dator/mobil. Nätverkets namn och lösenord (”WPA2 key”, ”WLAN key” eller ”Wireless Key”) hittar du på baksidan av routern.
Aktivera tjänsten
För att tjänsten ska komma igång behöver du gå till dhcp.bahnhof.se med webbläsaren i din dator/mobil och följa instruktionerna för att aktivera din tjänst.
Nu ska ditt bredband fungera!
Om du vill ha hjälp med något så kan du ringa oss på 010-510 00 00.
Vill du skicka tillbaka routern?
Om routern inte fungerar som den ska så har du rätt att skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka.
Skicka routern i originalförpackning (med plasten på) och i nyskick till oss inom 14 dagar från det att du emottagit den (du betalar frakten).
Returadress: Bahnhof AB, Box 930, 781 29 Borlänge
Problem med uppkopplingen?
Många problem med bredbandet blir lösta om man stänger av routern, väntar 20 sekunder och startar den igen.
Ring oss annars på 010-510 00 00 eller chatta med oss på
bahnhof.se/minasidor så hjälper vi dig